موضع یابی رقابتی شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در بازار دارویی کشور با رویکرد استراتژیک
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49108
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمد باقر رجبی منور
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- تغییر و تحولات گسترده و مداوم در محیطهای کاری شرکتها را از انجام فعالیتها و عملیات ایستا بازداشته و لذا سازمانها به جهت همسویی و همراستایی با این تحولات میبایست پیوسته خود را با آنها منطبق نمایند. لذا سازمانهای امروزی جهت حصول مزیتهای رقابتی و کسب موفقیتهای پایدار نیازمند یک نگرش و بینش استراتژیک در کسب و کار خود میباشند. نگرشی که امکان بروز واکنشهای مناسب و کارآمد را در قبال تغییر و تحولات محیطی برای آنها فراهم میسازد. با انجام یک موضعیابی دقیق و کارآمد، سازمانها قادر خواهند بود جایگاه رقابتی خود را در بازار و نسبت به دیگر رقبا تبیین نموده و در راستای بهبود این وضعیت و حصول مزایای رقابتی پایدار اقدامات مناسب و مقتضی را ترتیب دهند. محیط صنعت داروسازی نیز از این شرایط مستثنی نمیباشد و شاید حتی بتوان گفت که محیط این صنعت نسبت به بسیاری صنایع دیگر پویاتر و تغییر و تحولات آن گستردهتر میباشد. این امر به دلیل ماهیت خاص این صنعت میباشد. در صنعت داروسازی، ارائه محصولات نوآورانه و اثربخش همواره مورد نظر و توجه شرکتهای فعال میباشد و لذا تحقیق و توسعه (R&D) یکی از ارکان کلیدی جهت حصول و تداوم مزیت رقابتی پایدار در این صنعت محسوب میگردد. هدف اساسی از انجام تحقیق تدوین استراتژی شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین میباشد که مقصود از تدوین استراتژی این است که مأًموریت شرکت تعیین شود، عواملی که در محیط خارجی سازمان را تهدید میکنند یا فرصتهایی را بوجود میآورند، شناسایی گردند. نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان تعیین شده و با در نظر گرفتن هدفهای بلندمدت، استراتژیهای گوناگون شناسایی گردند و استراتژیهای مناسب جهت ادامه فعالیت سازمان با استفاده از روشی دقیقتر از روشهای معمول انتخاب گردند. به منظور تحقق این امر و جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت داخلی از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)، و نیز جهت شناسایی فرصتها و تهدیدات خارجی از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) بهره برده شده است. سپس با توجه به نتایج بدست آمده از دو ماتریس مذکور و نیز به منظور شناسایی استراتژیهای مورد نظر در هر یکی از موقعیتها برای شرکت سرمایهگذاری دارویی تامین نسبت به تشکیل ماتریس داخلی/خارجی (IE) و نیز ماتریس SWOT اقدام گردیده است. به منظور اولویتگذاری استراتژیهای حاصله از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی (QSPM) استفاده شده است. درنهایت به منظور تحقق هدف اصلی تحقیق، موضعیابی رقابتی شرکت سرمایهگذاری دارویی تامین در بازار داروی کشور، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) بکار گرفته شده است. نتایج بدست امده بیانگر آنست که شرکت مذکور به لحاظ موقعیت رقابتی، در جایگاه تهاجمی و در مجاورت موقعیتهای محافظهکارانه و رقابتی قرار دارد.
- Abstract
- ندارد