عنوان پایاننامه
شناسایی فرصتها و تهدیدهای بازار فولاد و عوامل موثر بر تقاضای آن در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48824
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- ابوطالب فلاحی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- تحقیق حاضرکه از نظر هدف کاربردی و از دیدگاه شیوه انجام و پردازش اطلاعات توصیفی – پیمایشی است در صدد "شناسایی فرصتها و تهدیدهای بازار فولاد و عوامل مؤثر بر تقاضای آن در ایران" میباشد. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبه نامنظم با بالغ بر 30 نفر از دستاندرکاران، صاحبنظران و خبرگان صنعت فولاد، فرصتهاو تهدیدهای بازار فولاد شناسایی گردیده است.نتایج مصاحبههای انجام شده حکایت از آن داردکه : فرصتها (مزیتهای) صنعت فولاد کشور عبارتند از :معادن غنی سنگ آهن، منابع سرشار انرژی، مزیت قیمتی گاز طبیعی و سنگ آهن(تا قبل از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها)، توان نیروهای متخصص و مجرب، بازار بالفعل و بالقوه موجود در کشور و منطقه خاورمیانه و تهدیدهای صنعت فولاد کشور عبارتند از : سرمایهگذاری دولتی، عدم ثبات در سیاستهای بازرگانی دولت، وجود رقبای مهم در بازار صادراتی (چین و ترکیه)، بهرهوری پائین در صنعت فولاد، عدم توجه به مقیاس بهینه تولید در برنامههای توسعه صنعت فولاد، شبکه نامناسب حمل و نقل ریلی، عدم وجود استراتژی مناسب برای توسعه صنعت فولاد وثبات در برنامهها، عدم وجود امکانات زیربنایی مناسب، سیاستهای نامتوازن توسعه فولاد بدون توجه به نیازهای بین بخشی. عوامل مؤثر بر تقاضای فولاد درایران نیز با تکنیک رگرسیون (اقتصاد سنجی) تابع تقاضادرسه حالت محصولات طولی، تخت و کل فولادی مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصله بشرح صفحه بعد ارائه میگردد: 1- محصولات طولی فولادی : نتایج حاصل از برازش مدل مفروضات عوامل مؤثر بر تقاضای محصولات طولی فولادی(متغیرهای مستقل) ارتباط معکوس ارتباط معکوس شاخص قیمت محصولات طولی ارتباط مستقیم ارتباط مستقیم سطح کل زیربنای طبقات ساخته شده ارتباط مستقیم ارتباط مستقیم ارزش افزوده بخش ساختمان با توجه به نتایج حاصله و ضرایب متغیرهای مستقل در مدل برازش شده ، ارزش افزوده بخش ساختمان و سطح کل زیر بنای طبقات ساخته شده به ترتیب اولـویت شاخص ترین عوامل مثبت مؤثر برتقاضای محصولات طولی و شاخص قیمت محصولات طولی فولادی تنها عامل منفی مؤثر بر تقاضای محصولات مذکور را تشکیـل می دهند. شایان ذکر است 71 % از تغییرات متغیروابسته (مصرف ظاهری محصولات طولی فولادی ) توسط متغیرهای مستقل قابل توضیح میباشد. 2- محصولات تخت فولادی : نتایج حاصل از تخمین تابع تقاضا برای محصولات تخت فولادی با تصریح مدل آورده شده همخوانی ندارد و برآورد های انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که ضرایب پارامترهای موثر بر تقاضای محصولات تخت فولادی نه دارای علایم مورد انتظار بوده و نه از معنی داری مناسبی برخوردار هستند. لذا عملاً عوامل مؤثر بر تقاضای محصولات تخت فولادی قابلیت شناسایی ندارند. کل محصولات فولادی : نتایج حاصل از برازش مدل مفروضات عوامل مؤثر بر تقاضای کل محصولات فولادی (متغیرهای مستقل) ارتباط معکوس ارتباط معکوس شاخص قیمت محصولات فولادی ارتباط مستقیم ارتباط مستقیم تولید ناخالص داخلی کشور ارتباط مستقیم ارتباط مستقیم سطح کل زیربنای طبقات ساخته شده با توجه به نتایج حاصل و ضرایب متغیرهای مستقل در مدل برازش شده ، تولید ناخالص داخلی کشور و سطح کل زیربنای طبقات ساخته شده ( با وقفه زمانی یکساله ) به ترتیب اولویت ، شاخص ترین عوامل مثبت مؤثر برتقاضای محصولات طولی و شاخص قیمت کل محصولات فولادی (با وقفه زمانی یکساله) تنها عامل منفی مؤثر بر تقاضای محصولات مذکور را تشکیـل می دهند. شایان ذکر است 96% از تغییرات متغیر وابسته (مصرف ظاهری کل محصولات فولادی) توسط متغیرهای مستقل قابل توضیح میباشد.
- Abstract
- This research which from the point of view of the usage, administrative methods and processing the data is descriptive and measurable is trying to “Detect opportunities and threats on steel market and effective factors on it’s demands in Iran.” Therefore by using random interviewing method, with thirty experts and business men in this field, the opportunities and threats were detected. The interview outputs are: The opportunities advantages of steel industry is: rich iron stone mines, rich energy sources, cheap natural gas and iron stone (before the increasing price of the utilities) expert and man power source, potential and actual market in Iran and middle east. The threads of steel industry : Big government sector investments, instability in commercial policy of the government, Existing strong competitors in the export market (China & Turkey), low efficiency in steel industry, Not considering the optimum capacity for the developing programs of steel industries, inappropriate train network, not having enough infrastructure bases, Unbalanced developing policy without considering partial demands. Effective factors on steel demand were tested by regression analysis for three kinds of long, plate and total products, and the result were: 1) Long steel products: Effective factors on demand of long steel products (independent variables) Assumptions Results from the module Index price for long products Opposite relation Opposite relation The overall surface of the buildings erected Direct relation Direct relation The net worth of construction sector Direct relation Direct relation According to achieved results and independent variables coefficients in the modified module, net worth of construction sector and the overall surface of the buildings in order of priority, are the most outstanding positive factors on the demand of long products and the price index of the long products is the only negative factor on demand. It is shown that 71% of the dependable variables (apparent consumption of long products) are explained by independent variables. 2) Plain-Steel-Products: Results from the demand function for Plain-Steel- Products are not coordinated by the given primary module. Also calculations show that effective parameter coefficients on Plain-Steel-Products demands didn’t have the expected signs nor it had an appropriate meaning, so practically the effective parameters on Plain-Steel-Products demand cannot be recognized. 3- Total steel products: Effective factors on demand of total steel products (independent variables) Assumptions Results from the module Index price for total products Opposite relation Opposite relation GDP Direct relation Direct relation The overall surface of The buildings erected Direct relation Direct relation According to the results achieved and independent variables coefficients in the modified modules GDP and the overall surface of the buildings (with a year time delay), in order of priority, are the most outstanding positive factors on the demand of total steel products and the price index of total steel products (with a year time delay) is the only negative factor on demand. It is shown that 96% of dependable variables (apparent consumption of the total steel products) are explained by independent variables.