عنوان پایان‌نامه

شناسایی سرفصلهای آموزش کارآفرینی با رویکرد شایستگی ها (مطالعه موردی دانشجویان رشته فناوری اطلاعات)‏



    دانشجو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی سرفصلهای آموزش کارآفرینی با رویکرد شایستگی ها (مطالعه موردی دانشجویان رشته فناوری اطلاعات)‏" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 143;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51246
    تاریخ دفاع
    ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

    یکی از رویکردهای توسعه ظرفیت ها و قابلیت های منابع انسانی برای توسعه ارزش ،"آموزش مبتنی بر شایستگی "است. در آموزش مبتنی بر شایستگی ،شایستگی های مربوط به هر یک از مشاغل تعیین و دانش،مهارت،رفتار و ویژگی های شخصی مربوط به هر یک از شایستگی ها مشخص می گردد. آموزش مبتنی بر شایستگی اشاره بر حوزه هایی از توانایی ها و قابلیت ها دارد که افراد را قادر می سازد ضمن انجام مشاغل در سطح مطلوب ،منجر به بازده های مختلفی در سطوح مختلف شوند .اولین قدم به سوی آموزش کارآفرینی با رویکرد شایستگی ها ،تعیین شایستگی های کارآفرینانه مربوطه است تا آنها بتوانند شکل گیری کسب و کار و موفقیت در موقعیت های مختلف را پیش بینی کنند. دانستن اینکه به توسعه چه شایستگی هایی نیاز است ، در تلاش به برآورده کردن نیازهای آموزشی افراد در هر جنبه از فرایند کارآفرینی حیاتی است. از این رو هدف از این پژوهش شناسایی سرفصل های آموزش کارآفرینی با رویکرد شایستگی ها برای دانشجویان فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی است. این تحقیق در دو جامعه آماری انجام شد؛ نمونه اول تحقیق، خبرگان (شامل خبرگان دانشگاهی و اساتید آموزش کارآفرینی )هستند و نمونه دوم تحقیق، شامل کارآفرینانی است که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند و همچنین دانشجویان رشته فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 89-1388 . روش تحقیق به صورت آمیخته (کیفی و کمی ) است. برای گرد آوری داده ها در روش کیفی از مصاحبه و در روش کمی از پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش با بررسی ادبیات موضوع، شایستگی های کارآفرینانه و چارچوب شایستگی موجود، شناسایی شده و در نهایت چارچوب وزارت کار آمریکا به عنوان مدل مبنا انتخاب گردید. ( در این پژوهش گروه اول، دوم و سوم از این چارچوب یعنی گروه شایستگی های موثر فردی، آکادمیک و کاری مورد بررسی قرار گرفت). به منظور بومی سازی شایستگی های ارائه شده در این سه گروه مصاحبه با خبرگان (خبرگان دانشگاهی در زمینه آموزش کارافرینی) انجام شد و در نهایت لیستی از شایستگی ها به دست آمد که بر اساس آن سوالات مصاحبه با خبرگان به منظور شناسایی سر فصل های آموزش کارآفرینی با رویکرد شایستگی ها، و سوالات پرسشنامه به منظور بررسی اهمیت شایستگی ها و تعیین سطوح مورد نیاز جهت آموزش هر یک از شایستگی ها، تدوین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش کد گذاری و در روش کمی از نرم افزار spssاستفاده شده است. نتایج این پژوهش اولویت های آموزشی که باید در سرفصل های آموزش کارآفرینی با رویکرد شایستگی ها جهت دانشجویان فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی گنجانده شود و همچنین اهمیت هر یک از شایستگی ها و سطوح مورد نیاز جهت آموزش هر یک از شایستگی ها را مشخص می نماید. واژگان کلیدی: سرفصل های آموزشی، آموزش کارآفرینی، رویکرد شایستگی ها، رشته فناوری اطلاعات
    Abstract
    One of the approaches for enhancing human resource capabilities and capacity to develop value is "competency-based education". In competency-based education, the competencies related to every occupation and knowledge, skill, behavior and personal traits related to any of the competencies are determined. Competency-focused education points to those areas of abilities and capabilities that enable individuals to achieve different outcomes in different levels, while performing their jobs at a satisfactory level. The first step towards entrepreneurship education with competencies approach is to determine related entrepreneurial competencies so that they can predict business formation and success in different situations. Getting to know which competencies need to develop is critical in an attempt to meet the educational needs of individuals in any aspect of entrepreneurship process. Hence, the aim of this study is to identify the subject headings of entrepreneurship education with competencies approach for Information Technology students. The research will be conducted in two statistical societies. The first research sample includes experts (academic experts and entrepreneurship education instructors) and the second research sample consists of entrepreneurs who are active in the field on information technology, and students of information technology in B. A. level in 1388-89 educational years. The research methodology is mixed (qualified and quantified). In this study, entrepreneurial competencies and existing competency frameworks are identified by reviewing the subject literature, and finally the framework of the USA Ministry of Labor was selected as the basic framework. (In this study, the first, second and third levels of this framework, i.e. Personal Effectiveness Competencies, Academic competencies and workplace competencies were examined.) To naturalize the competencies provided in these levels, an interview is done with experts (academic experts in the field of entrepreneurship education) And finally, a list of competencies was obtained, based on which the questions of interviewing experts were formulated in order to identify entrepreneurship education rubrics with competencies approach, and questions of the questionnaire were written in order to examine competencies' importance and determine required levels to teach every competency. In order to analyze qualitative data, coding method, and in quantitative method, SPSS software has been used. The results of this study determined educational priorities that must be included in entrepreneurship education rubrics with competencies approach for IT students in B.A. level, along with the importance of every competency and required levels to teach every competency. Key words: educational subject headings, entrepreneurship education, competencies approach, information technology course