ارزیابی رهبری فرصت جو در دانشگاه الزهرا (س)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 134;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51951
- تاریخ دفاع
- ۰۸ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیده پروین آیتی
- استاد راهنما
- محمد حسن مبارکی
- چکیده
- پژوهشگر این تحقیق را با هدف شناسایی ویژگی های رهبری فرصت جو، و ارزیابی وضعیت این ویژگی ها در دانشگاه الزهرا (س) به انجام رسانده و در آخر به ارائه راهکارهای مقتضی نیل به وضعیت مطلوب خواهد پرداخت . تحقیق به روش آمیخته اکتشافی صورت گرفته و جامعه آماری آن شامل روسا، معاونین و مدیران هشت دانشکده (ادبیات، الهیات، تربیت بدنی، علوم پایه، علوم اجتماعی، روانشناسی، هنر، فنی و مهندسی) دانشگاه الزهراء(س) در سال تحصیلی 1388-89 است. نمونههای مورد مطالعه تعداد 36 نفر بود که به روش نمونهگیری انتخابی و هدفمند برگزیده شده است.تحقیق کیفی با روش مصاحبه گروههای کانونی و تعداد نمونه بین 6 تا 12 نفر به اجرا در آمده است. تحقیق کمی به روش سرشماری36 نفرانتخاب شده است. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه بوده است. برای سنجش روایی پرسشنامه روش روایی محتوا و اعتبار سازه و برای تعیین پایایی آزمون آلفای کرونباخ به کارآمده است. مقادیر روایی و پایایی حاکی از مناسب بودن پرسشنامه برای گردآوری دادههای تحقیق است. دادههای گردآوری شده با کمک تحلیل آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS انجام شده است. برای تعیین نرمال بودن شاخص ها از آزمون کولموگراف – سمیرنوف استفاده شده است. یافتههای تحقیق بر اساس آزمون فریدمن به رتبه بندی شاخص ها پرداخته شده و براساس آن ، جهت گیری بازار و جهت گیری استراتژیک به عنوان مهمترین عوامل رهبری فرصت جو قرار گرفت. واژههای کلیدی: ، هوشیاری(فرصت)، کار آفرینی،ارزیابی، دانشگاه الزهراء (س)
- Abstract
- The aim of this research is to recognize Vigilant Leadership Features using Vigilant Leadership feature assessment in Al-Zahra University and providing appropriate solution to achieve the desired situation. The research is based on Exploratory Mixed Method in 1389-1390 . It’s statistical community consists of director, deputy director and university managers of eight different departments in Al-Zahra University that are :Facualty of Literature, Facualty of Theology , Facualty of Physical Education, Facualty of Science Facualty of Social Science ,Facualty of Psychology , Facualty of Art and Facualty of Engineering. Number of samples studied in this investigation were 70. The samples were elected using Targeted Selective Sampling Method (Qualitative –Focused Group Discussion Method with sample size between 6 to 12 persons) and Census Method of Sampling (Quantitative – about 70 persons ).The main tools for gaining information were questionnaire and interview. Content Validity and Construct Validity Method were used to analyze questionnaire validity and reliability and to determine Internal Consistency Cronbach’s Alpha Test Method has been used. Results and values indicate appropriate validity and reliability of the questionnaire in collection. The data were gathered using descriptive and inferential statistics that were performed using SPSS software and to have normal indicators , Kolmogroff-Smyrnvf was used. Results of the research rank the indicators based on Friedman ,networking and uncertainty became the most important factors in Vigilant Leadership. Key Words : Vigilant Leadership ,Vigilance ,Entrepreneurship ,Al-Zahra University