شناسایی عوامل ساختاری پیش برنده و بازدارنده رشد کسب و کارهای بازرگانی بین المللی در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48739;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 53
- تاریخ دفاع
- ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۰
- دانشجو
- علی جاندوست
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- چکیده: در سالهای اخیر با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص افزایش قابلیت¬های کارآفرینی و حمایتهای دولتی، کسب وکارهای جدید و نوظهور از وضعیت مناسبی برخوردار شده است که از نتایج آن می¬توان به رشد کارآفرینی نوپا در کشور اشاره کرد. تثبیت و تداوم این کسب و کارها در چرخه فعالیتهای اقتصادی منوط به ارائه محصولات جدید به بازارهای جدید و بین المللی و داشتن توان رقابت با دیگر کشورهای جهان می¬باشد. از آنجائیکه روابط تجاری خارجی حداقل بین دو کشور برقرار می¬شود و تحت تاثیر قواعد و فرهنگ¬های متفاوت بین کشورهای طرف معامله می¬باشد. پس این روابط پیچیده چند جانبه، در پی تسهیل کننده های برای سهولت و افزایش روابط تجاری و سودمندی هرچه بیشتر می¬باشند که بدین منظور سازمان¬های همکاری¬های بین المللی بازرگانی شکل گرفته¬اند. از سوی دیگر عواملی داخلی کشورها نیز بر کسب وکارهای بازرگانی اثرگذار می¬باشند. بر همین اساس در این تحقیق عوامل ساختای موثر بر رشد بازرگانی بین المللی را در سه بعد زمینه (خارجی و داخلی)، محتوا و فرایندی طبقه بندی نموده و با استفاده از روش شناسی کیو، عامل¬های ساختاری مهم و همچنین میزان اهمیت و وزن عوامل ساختاری، در دسته¬های پیش¬برنده و بازدارنده شناسایی گردید. اهالی گفتمان تحقیق شامل 13 نفر از صاحبنظران گروهای دانشگاهی، دولتی و اجرایی بوده که به روش نمونه¬گیری¬ غیر احتمالی هدفمند و بصورت زنجیره¬ای انتخاب شدند و همچنین مشارکت کننده در تحقیق شامل 40 صادرکننده فعال که به صورت تصادفی طبقه¬ای از بین 580 صادر کننده فعال استان تهران که به توسط سازمان توسعه تجارت ایران معرفی شده¬اند انتخاب گردیدند. منابع گردآوری داده¬های تحقیق از دو بخش مطالعه اسناد معتبر علمی و تحلیل محتوایی مصاحبه با اهالی گفتمان بوده است. عبارات بدست آمده از فضای گفتمان بر اساس نظر خواهی از اهالی گفتمان طی چک لیستی از عوامل ساختاری در طیف لیکرت (4-0) ارزیابی و با استفاده از آزمون دوجمله¬ای، از میان 79 عبارات گردآوری شده از فضایی گفتمان، 32 عامل ساختاری موثر بر بازرگانی بین المللی شناسایی گردید. سپس پرسشنامه با 32 عبارت نمونه کیو تدوین شده و با استفاده از خدمات الکترونیکی گوگل توزیع شد، و نظرات مشارکت کننده در فرم توزیع اختیاری در طیف 4+ تا 4- جمع¬آوری گردید. از بین پاسخ¬های دریافتی، 38 پاسخ¬نامه قابل استفاده بوده است. در تحلیل بار عاملی الگوهای ذهنی مشارکت کنندگان، 9 گروه بندی از الگوهای ذهنی همسو بدست آمد. عامل¬های که بر اساس عبارات شاخص آرایه¬های عاملی این افراد شناسایی گردید به ترتیب اولویت شامل: قوانین بین المللی، قوانین و مقررات داخلی، توسعه زیر ساخت¬های داخلی کشور، رویه¬ها، مدیریت، توسعه زیرساخت¬های بین المللی، سیاست¬های ارزی کشور، خدمات و پشتیبانی، و سیاست¬های بین المللی موثر بر رشد بازرگانی بین المللی می¬باشد و همچنین بر اساس آرایه¬های عاملی الگوهای ذهنی محور در گروها، 18 عامل پیش¬برنده به ترتیب اولویت وزن و اهمیت شامل: ثبات قوانین و مقررات صادرات، تعامل بین تصمیم سازان بخش تجارت با سیاست¬گذاری های کلان، استفاده از فرایندهای بسته¬بندی، خدمات سریع و ویژه به صادرکنندگان، خدمات بعد از فروش، توسعه بنادر و اسکله¬های کشور، توسعه حمل و نقل ریلی کشور، توسعه کشتیرانی بین المللی، توسعه ناوگان باربری هوایی کشور، تشکیل خوشه¬های صادرات گرا، دسترسی به سیستم اطلاعات بازار خارجی، درجه¬بندی کالاهای صادراتی، مدیریت با تخصص مناسب پست اجرایی، توسعه خطوط هواپیمایی بین المللی، سرمایه¬گذاری مستقیم خارجی، بازاریابی الکترونیکی، خدمات بانک¬های خارجی در داخل¬، نمایشگاه¬ها دائمی محصولات منتخب در کشورهای دیگر بوده است؛ و 4 عامل بازدارنده به ترتیب اولویت وزن و اهمیت شامل: انحصار دولت در عرضه ارز، تحریم های بین المللی، منازعات منطقه¬ای و قوانین و مقررات گمرکی کشور شناسایی گردید. کلید واژه ها: عوامل ساختاری، پیش برنده، بازدارنده، رشد، بازرگانی بین المللی، زمینه، محتوا و فرایند
- Abstract
- In recent years, according to increase in government support and actions to increase entrepreneurial capabilities, New and Nascent businesses have been in a good situation, for example the early-stage entrepreneurial activity as shown a significant growth. Consolidation and continuation of the business cycle in economic activity, depends on providing new products to new and international market, and capability to compete with other countries. Since foreign trade relations are established between at least the two countries they are influenced by of different rules and cultures of the countries. These complex multilateral relations, Facilitates search and increasing trade relations and benefits are that to achieve this goal of international cooperation organizations have formed business. The, domestic factors also affect commercial businesses. Accordingly in this research Structural factors affecting the growth of international trade are categorized and investigated in three dimensions: the context (External and internal), content and process. Important structural factors and weight of each one is identified by using Q methodology and categorized in driving and barrier groups. Groups of experts (13 people) from academia, government and executive were selected for interview, by potential Non- probability purposive sampling were. Research participants, including 40 active exporters were randomly selected from 580 active exporters who were introduced by Iran Trade Organization. Gathering of data was from the study of scientific documents and content analysis of interviews. Using Binomial test shows there are 32 structural factors among the 79 factors collected from the Concourse. Then Using electronic services Questionnaires were distributed which affect International trade Received responses from 38 response letter has been used. Q-Factor Analysis of mental models of participants, 9 Categories of mental patterns were consistent. The results indicate that: International law, domestic law, and domestic infrastructure development affecting the growth of international trade. Important driving factor Includes Stability of export rules, the interaction between decision makers in business sector, fast service especially for exporters, after-sales service. Barrier factors include: the state monopoly on foreign exchange supply, international sanctions, regional conflicts and state laws. Keywords: Structural Factors, Driving, Barrier, Growth, International Trade, Context, Content, Process