عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل بازدارنده و پیش برنده رفتاری توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۹ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل بازدارنده و پیش برنده رفتاری توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 178;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52036
    تاریخ دفاع
    ۰۹ اسفند ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    محمد حسن مبارکی

    امروزه رمز بقا و توان ارزش‌آفرینی سازمان‌ها در گرو تفکر خلاق و نوآورانه و درک فرصت‌های محیطی و بهره‌برداری از این فرصت‌هاست. پژوهش حاضر تلاشی در جهت شناساندن مقوله کارآفرینی سازمانی و تبیین عوامل رفتاری سازمان به عنوان عوامل موثر در توسعه کارآفرینی سازمانی می‌باشد که طی آن ابتدا به بیان عوامل رفتاری گوناگون سازمان از دیدگاه صاحبنظران مختلف، به‌عنوان بخشی از عوامل سازمانی که بر روی کارآفرینی سازمانی تاثیر‌گذار می‌باشند پرداخته شده است. در ادامه با کمک روش‌شناسی کیو که از جمله روش‌های تحقیق آمیخته توصیفی از نوع اکتشافی است، در‌صدد شناسایی ذهنیت‌های گوناگون مدیران خبره سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌های موجود در صنعت هوایی کشور، در ارتباط با عوامل پیش‌برنده و بازدارنده رفتاری سازمان که بر توسعه کارآفرینی‌سازمانی تاثیرگذار هستند، برآمده است. در فصل اول به تعریف موضوع تحقیق، اهمیت و ضرورت آن و بیان اهداف و سوالات تحقیق پرداخته شده است. در فصل دوم نخست به معرفی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بیان تاریخچه‌ آن پرداخته و در ادامه تعاریف کارآفرینی سازمانی مطرح شده است و عوامل تاثیرگذار در توسعه کارآفرینی سازمانی در ابعاد گوناگون، از جمله بعد رفتاری تبیین گردیده است. در فصل سوم، گام‌های روش تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و عوامل رفتاری تاثیرگذار در توسعه کارافرینی سازمانی شناسایی شده در بخش ادبیات نظری، به‌همراه نتایج حاصل از بررسی مقالات، پایان‌نامه‌ها، بولتن‌ها و مجلات داخلی شرکت، مصاحبه با سه تن از مدیران سطوح مختلف و ... طی مصاحبه با ده نفر از مدیران خبره سازمانی به دو دسته عامل بازدارنده و پیش‌برنده تقسیم‌بندی گشته است سپس مشارکت‌کنندگان پژوهش که شامل 58 نفر از مدیران خبره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌باشند و بصورت هدفمند انتخاب گشته‌اند، به مرتب‌سازی آنها پرداخته‌اند. در فصل چهارم، تجزیه و تحلیل داده‌های مرتب‌سازی شده انجام گرفته است و در فصل پنجم به بیان نتایج و ارائه پیشنهادات پرداخته‌ایم. نتایج پژوهش نشان می‌دهد از دیدگاه مدیران واحدهای مختلف سازمان هما، عوامل بازدارنده و پیش‌برنده رفتاری گوناگونی وجود دارد که در توسعه کارآفرینی سازمانی تاثیرگذار است از جمله عوامل بازدارنده، عدم برنامه‌ریزی کافی، عدم شراکت کارکنان در سود حاصل از خلاقیتشان، گرایش سازمان به مدیریت وظیفه‌ای و تخصص‌گرایی کارکنان است و از جمله عوامل پیش‌برنده حمایت سازمان از خلاقیت و نوآوری، پاداش‌دهی سازمان براساس عملکرد، فرهنگ ریسک‌پذیری، تمایل سازمان به مهارت‌های چندگانه کارکنان، فرهنگ کارگروهی و ایجاد و تقویت اهداف و ارزش‌های مشترک می‌باشد. واژگاه کلیدی: کارآفرینی سازمانی، عوامل رفتاری، عوامل پیش‌برنده، عوامل بازدارنده
    Abstract
    Today, survival and value creation in organizations depend on creative and innovative thinking as well as understanding and utilization of environmental opportunities. This research attempts to introduce the concept of corporate entrepreneurship and explain the organizational behavior factors as the most effective factors in the development of corporate entrepreneurship. Firstly, from the perspective of different experts, various behavioral factors are discussed as a part of the organizational factors on corporate entrepreneurship. Then, using Q methodology - one of the mixed descriptive research methods of exploratory type, various mentalities of certified managers of Islamic Republic Airline Company (HOMA), as one of the largest and most active companies in the country's aviation industry, will be identified regarding the restraining and driving factors of organizational behavior on the development of corporate entrepreneurship. The first chapter defines the research topic, its importance and necessity, as well as the research objectives and questions. In the second chapter, an introduction to Islamic Republic Aviation Organization and its history as well as the definitions of corporate entrepreneurship have been proposed and then effective factors on the development of corporate entrepreneurship have been explained from various dimensions including the behavioral field. In chapter three, methodological steps were investigated and effective behavioral factors on the development of corporate entrepreneurship (identified in the theoretical literature) have been categorized as restraining and driving factors, besides the results of assessing the articles, theses, bulletins and internal company magazines, as well as interviews with three different levels of managers, through interviewing ten certified organizational managers. Then, the study participants, including 58 certified managers of Islamic Republic Airline Company that were purposefully chosen, have sorted the above factors. In the chapter four, the sorted data were analyzed, and the results and recommendations have been mentioned in the fifth chapter. The research results indicate that from the perspectives of Homa managers at various organizational units, there is a variety of hindering and encouraging behavioral factors influential in the development of corporate entrepreneurship. Lack of adequate planning and staff partnership in the outcome of their creative actions, the organization’s inclination to functional management and employees’ proficiencies are classified as the restraining forces; the driving factors include the organization’s support from creativity and innovation, performance-based bonuses in the organization, risk culture, the organization’s inclination to multiple-skilled employees, teamwork culture, and the creation of common goals and values as well as strengthening them. Key Words: Corporate Entrepreneurship, Behavioral Factors, Driving Forces, Restraining Forces.