شناسایی فرصتهای کارآفرینی در حوزه ورزش استان اصفهان
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 162;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51705
- تاریخ دفاع
- ۱۰ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- سعیده کوهیان
- استاد راهنما
- رضا محمدکاظمی
- چکیده
- ورزش بعنوان یک صنعت، تاثیر معنی داری برشاخص های اقتصادی دارد. این اعتقاد وجود دارد که کارآفرین ورزشی بایستی فرصت های موجود را شناسایی و یا با کشف فرصت¬ها در زمینه ورزش، از آن فرصت ها برای خلق فعالیت های کارآفرینانه استفاده نماید. لذا هدف این تحقیق، شناخت فرصت های کارآفرینی درحوزه ورزش استان اصفهان می باشد. این تحقیق، بوسیله مدل چهار مرحله ای شناسایی فرصت موریسون و در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفت. پارادایم کیفی یک مطالعه اکتشافی بوده و با انجام مصاحبه هایی با مدیران ورزشی، فرصت های کارآفرینی در حوزه ورزش استان اصفهان را شناسایی نموده است. روایی تحقیق بوسیله نظرات خبرگان و دیدگاه های آنان صورت گرفته و پایایی آن از روش سه بعد نگری به دست آمده. پارادایم کمی از نظر روش، یک تحقیق توصیفی پیمایشی و مقطعی بود و دیدگاه 77 مدیر سازمان ورزشی بصورت کل شمار مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازه گیری، دو عدد پرسشنامه محقق ساخته هر کدام حاوی33 سوال بود و روایی آن از طریق نظرات خبرگان و صاحب نظران به تایید رسید و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ که برای پرسشنامه اول 0/87 و پرسشنامه دوم 40/93 بدست آمد. در این تحقیق برای طبقه¬بندی و توصیف داده¬های گردآوری شده ، از روش آمار توصیفی و سپس به روش آمار استنباطی، با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS 18 و EXCEL 2007 تجزیه و تحلیل شد. و مهمترین یافته های این تحقیق شناسایی فرصت های کارآفرینی در ده زمینه اصلی ورزشی موثر بر توسعه اقتصاد اصفهان ، شامل: ورزش قهرمانی و حرفه ای ،گردشگری ورزشی، مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، تبلیغات ورزشی، ساخت و کالاها و تجهیزات ورزشی، خدمات ورزشی، ورزش همگانی، آموزش ورزشی، پژوهش ورزشی و امور فرهنگی در ورزش کلیدواژه: کارآفرینی، ورزش، شناسایی فرصت
- Abstract
- Considering that social and economic development is nowadays being performed in many countries, entrepreneurship is the most important factor which it causes basic changes on the world growth phenomenon. Actually, along with the entrepreneurial processes, new opportunities are being created on occupations which their special innovative and creative features are to produce and represent new selling products or to provide new services needed by our people. Entrepreneurship is promoted not only to achieve a healthy economic and life, but also to have a continual prosperity to create new jobs opportunities which are needed in the human societies. Sport industry consists of a wide area of several species of employment concealed at its heart. Moreover, at the managerial perspective, sport as an industry, has been considered to have a significant impact on economic indicators. Nowadays, sport is one of the areas which conducts a favorable environment and that which is stable to achieve the desired changes. It is believed that the sports entrepreneurs must identify, discover or innovate the opportunities in sport fields and using those opportunities on entrepreneurial activities. Thus, in Isfahan Province, this study was conducted forward to identify and prioritize opportunities for entrepreneurising in the sport field. So, comments gathered and views of the physical directors of the education organization were gained, and then, some of useful information on entrepreneurial opportunities, in accordance with effective exercises of Isfahan Province, have been prepared and provided. Using Morrison's the four- stages model, the study was performed in both the qualitative and the quantitative paradigms. The study was as an exploratory qualitative paradigm and the interviews were the sports managers .The entrepreneurial opportunities in Isfahan Province sports field were being identified by the research consequences. The qualitative Paradigm of the research was studied as a cross-sectional by descriptive method, and with the views of 85 organization's directors were been studied Generally. The gauge of measurement included two questionnaires containing 33 questions each. Its validity was gained through measuring views and opinions of experts, and its reliability was confirmed through ? Kronbakh respectively. In this study, statistical methods, including mean, standard deviation, frequency tables, and frequency graphs were used to classify and describe the data obtained and to prioritize the research consequences. The most important findings of this study were to identify entrepreneurship opportunities for in vesting on ten grounds fundamentally related to sport industry. In this respect, the main areas included : sport's tourism, sport's advertising, sport's research, sport's services, sport's planning and management, sports related to education, sport's constructions, goods and need equipments, public sporting and cultural affairs, and professional athletics. Keywords: entrepreneurship, sports, identify opportunities