شناسایی عوامل تاثیر گذار بر شکل گیری شبکه های مجازی ایده (بانک مجازی ایده)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48358;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 41
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- بهرام رضا امیری
- استاد راهنما
- ابوالقاسم عربیون
- چکیده
- تاکید اقتصاد مدرن، بر اطلاعات، نوآوری و خلاقیت غیر ملموس منجر به تسهیل گسترش قابلیت اقتصادی بهره¬برداری از ایده¬ها به منظور خلق محصولات و ارائه خدمات جدید شده است. جهانی شدن، تغییرات سریع فن¬آوری، اهمیت نوآوری و ایده¬های جدید در دسترسی و حفظ مزیت¬های رقابتی وجود بانک¬های مجازی ایده را برای رسته مخابرات توجیه می¬کند. بر این اساس، تحقیق آمیخته (کیفی وکمی) حاضر با پایایی سه بعد نگری در پی شناسایی عوامل موثر برشکل¬گیری بانک مجازی ایده در رسته مخابرات می¬باشد. ابتدا اطلاعات مورد نیاز برپایه مبانی نظری و مطالعات پیشین در زمینه نوآوری و ایده¬های نوآور، ابزار تولید و توسعه ایده، درگاه¬های جمع¬آوری ایده (سایت¬های بانک ایده، شبکه¬های اجتماعی و...) و روش¬های جمع¬آوری ایده در رسته مخابرات گردآوری و بررسی شد سپس از طریق مصاحبه عمیق و تکنیک گروه کانونی با خبرگان آشنا به موضوع تحقیق شامل؛ مدیران سایت¬های بانک ایده، متخصصین رسته مخابرات، متخصصین ایده-های کسب و کار و نوآوری در پارک¬ علم و فناوری و تکمیل پرسشنامه توسط کاربران بانک مجازی ایده و ارائه دهندگان پیشنهاد در نظام پیشنهادها به دست آمده است. با استفاده از فرآیند کدگذاری، متن برگرفته از مصاحبهها و نتایج گروه کانونی تحلیل شده و یافتههای حاصل از تحلیل در یک ساختار ماتریسی، شامل کدهای باز، محوری و انتخابی تدوین شده است. هشت موضوع خرد شامل حفاظت، تشویق، تعامل و محتوا، شیوه درآمد، شیوه ارزیابی، ابزار ارائه و تولید ایده، تجاری سازی، فناوری اطلاعات و قابلیت تسهیم و آنلاین بودن آن از دستاوردهای بخش کیفی تحقیق می-باشد. براساس نتایج فوق پرسشنامه تهیه و پس از تکمیل با استفاده از نرم¬افزار spss روشهای توصیف و تحلیل داده¬ها(توزیع فراوانی، ضریب پراکندگی و تحلیل عاملی) مورد ارزیابی قرار گرفت نتایج تحلیل عاملی در سه عامل اصلی به ترتیب اهمیت محیط و محتوا، ارتباطات و مشوق¬ها، توسعه و خلاقیت شناسایی شد. در نهایت با تلفیق نتایج کیفی و کمی " جریان فرایندی بانک مجازی ایده در رسته مخابرات" تدوین شد. واژگان کلیدی: بانک مجازی ایده، نوآوری، ایده نوآورانه، خلاقیت
- Abstract
- Emphasize modern economy on intangibles-information, innovation, and creativity leading to facilitate expanding of ability economic exploitation of ideas to create new products and services. Globalization, rapid technological change, and the importance of knowledge, innovation and new ideas in gaining and sustaining competitive advantage there for idea virtual banks justifies telecommunication category. According, the mix (qualitative and quantitative) current research with reliability of Triangulation wants to identify factors affecting on creation of idea virtual banks in the field of telecommunication. At first the required information was gathered based on theoretical foundations and previous studies in the field of innovation, innovative ideas, tools of production and development of ideas, collect ideas ports (idea bank and social networks sites,…) and methods of collecting ideas in the telecommunication category was collect and review. then through depth interviewing and focus group techniques to experts include; mangers of idea bank sites, informants and experts of telecommunication category, the experts of the ideas of the business and innovation in science and technology parks and questionnaires completed by users of idea virtual banks and suggester in the suggestion system.Using multiple coding process, the interviews' contents and focus group results were analyzed. Findings were formatted in a matrix structure, including open codes, axial codes, and selective codes. subject eight include protection, encouragement, interaction and content, methods of income and assessment, tools of ideas generation and providing, commercialization, information technology, sharing and online access its achievements of qualitative research part.