ارزیابی گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی گاز ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 307;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55685
- تاریخ دفاع
- ۰۱ خرداد ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- مصطفی علی میری
- دانشجو
- بهرام جعفری
- چکیده
- تغییرات عمیق و قابل توجه اقتصاد جهانی؛ شرکتها ، صنایع وکسب وکارهای سراسر جهان را ملزم ساخته تا ضمن بررسی دقیق اهداف خود در انتخاب و پیگیری راهبردهایی که بیشترین احتمال موفقیت را به همراه دارد، توجه بیشتری مبذول دارند. این اتفاق نظر در سطح بینالمللی وجود دارد که برای حفظ مزیترقابتی، رشد اقتصادی و زنده ماندن در محیط پویا و متلاطم امروز، کارآفرینی شرکتی دستاویز مناسبی است. اما قبل از القای کارآفرینی شرکتی در یک سازمان، بسیار مهم است که وضعیت فعلی کارآفرینی به عنوان نقطه شروع یا خطمبداء تعیین گردد. گرایش کارآفرینانه از جمله مفاهیمی است که برای بررسی کارآفرینی، درسطح بین المللی مورد استفاده قرار میگیرد . تورنبری (2006) به منظور ارزیابی گرایش کارآفرینانه در یک کسبوکار، ابزاری را تحت عنوان "برآورد گرایشکارآفرینانه " ارائه کرده است. هدف از این مطالعه استفاده از این ابزار جهت تعیین سطح گرایش کارآفرینی شرکتی در شرکت ملی گاز ایران است . پژوهش حاضر از لحاظ نظری، مطالعه موردی، از لحاظ نوع و روش انجام، توصیفی- پیمایشی، و از نظر هدف، کاربردی میباشد. برای پاسخ به سئوالات پرسشنامه از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران ارشد و میانی، صاحبان ایده و پیشنهاد دهندگان برتر و یا افراد آشنا با مباحث مدیریتی شرکت ملی گاز ایران بود. تعداد نمونه با استفاده از فرمول برابر 151 نفر به دست آمد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری گروهی- ساده استفاد شده است. پس از تکمیل پرسشنامهها و کنار گذاشتن موارد ناقص تعداد 158 پرسشنامه در تحقیق به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون " تی یک نمونه" به منظور مقایسه میانگین شاخصهای گرایش کارآفرینانه با حالت ایدهآل و و آنالیز تحلیل واریانس یک طرفه بر روی میانگین شاخصها صورت گرفته است . بررسی نتایج تحقیق گویای این مطلب است که دیدگاه کلی پاسخ دهندگان نسبت به سطح گرایش کارآفرینی شرکتی در شرکتملیگازایران کمتر از حد متوسط است بررسی جداگانه مولفههای نهگانه گرایشکارآفرینیشرکتی نشان داد که مولفههای گرایش عمومی سازمان، برنامهریزی راهبردی و تمرکز بالاتر از متوسط و مولفههای سرعت، انعطاف پذیری، چند وظیفهای، حمایت از ایدههای نو ، ریسکپذیری و گرایش شخصی افراد کمتر از حد متوسط ارزیابی گردیده است. به منظور دستیابی به وضعیت ایدهآل، کلیه ابعاد مستلزم توجه ویژه هستند و دراین میان عواملی مانند چندوظیفهای و ریسکپذیری ازاولویت بالاتری برخوردار هستند. کلمات کلیدی : کارآفرینی شرکتی ، گرایش کارآفرینانه ، شرکت ملی گاز ایران
- Abstract
- Profound and significant changes in the global economy; make it necessary for businesses to examine their purpose carefully and to devote a great deal of attention to selecting and following strategies that most likely comes with success. The consensus at the international level is to maintain competitive advantage, economic growth and survive in today's turbulent and dynamic environment, corporate entrepreneurship is a good tool. Before instilling corporate entrepreneurship in an organization, is very important that the current situation to be determined as a starting point or line source. Entrepreneurial orientation is including concepts for studying entrepreneurship, and is used in an international level. Thornberry (2006), provided entrepreneurship orientation survey to evaluate corporate entrepreneurial orientation in a business. This study aimed to use this tool to determine the level of entrepreneurial orientation in the national Iranian gas company. The empirical evidence indicated that significant statistical differences exist between the Current statues and ideal in terms of various aspects of the corporate entrepreneurial orientation. Because this was the first formal study being done in the field of corporate entrepreneurship in the national Iranian gas company, it can serve as a benchmark for future study and other business Keywords: Corporate Entrepreneurial Orientation, National Iranian Gas Company