عوامل موثر در رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت رنگ و پوششهای خودرویی در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 55;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49063
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمد شریفی
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- در تحقیقات مختلفی که خصوصا" در سالهای اخیر صورت پذیرفته است از نقش SME ها در رشد اقتصاد کشورها به عنوان یک از اساسی ترین عوامل یاد شده است به همین دلیل دولتها نیز به سهم SME ها در این مهم توجه بیشتری نشان داده اند.از سوی دیگربنا بر نتایج تحقیقات، صنعت خودرو در بیشتر کشورها به عنوان صنعت مادر شناخته شده و به همین خاطر نیز لازم است به کسب وکارهای این حوزه عنایت ویژه ای صورت پذیرد در این میان صنعت رنگ خودرو به لحاظ وابستگی شدید به تکنولوژی روز وانحصاری که در تولید نیازمندیهای آن وجود دارد، برای خودرو سازان از اهمیت ویژه ای برخوردار است با توجه به موارد فوق، در این مطالعه به بررسی وضعیت موجود عوامل تاثیر گذار در رشد کسب وکارهای این حوزه پرداخته شده است. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل رشد کسب و کار در صنعت رنگ و پوششهای خودرویی در ایران در پی شناسایی و اولویت بندی موانع و مشکلات رشد کسب و کار در این صنعت با روش تحقیق آمیخته(کمی و کیفی) می باشد. در بخش کیفی با رویکرد مصاحبه نظرات خبرگان و مدیران کسب و کار مربوطه ومشتریان این کسب وکارها (خودرو سازان) گردآوری و تحلیل شده است، سپس با تشکیل گروههای کانونی در مورد مقوله و شاخصهای اصلی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است. ضمن تحلیل داده های کیفی و طراحی چاچوب تحقیق با تدوین پرسشنامه ای وارد مرحله کمی شدیم.در مرحله کمی نظرات کارشناسان و مدیران کسب و کار مربوطه بررسی و تحلیل گردید. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی صاحبنظران، مدیران و کارشناسان متخصص در حوزه مورد مطالعه بوده است و با رویکرد نظری نمونه مورد مطالعه انتخاب گردیده است. در مرحله کمی جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان شرکتهای تامین کننده رنگ و پوششهای خودرویی درایران است که بر این اساس نمونه ای شامل 109 نفر از جامعه مورد بحث انتخاب شده و مطالعه در بین آنها انجام گردیده است. یافته های تحقیق شامل، شناسایی و وزن دهی مهمترین عوامل تقویت کننده وکند کننده رشد صنعت رنگ و پوششهای خودرویی در ایران و بررسی و تحلیل وضعیت موجود رشد صنعت مورد مطالعه بوده است. براین اساس مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد کسب و کار های حوزه این مطالعه به شرح زیر بیان می گردد: در داخل سازمان عواملی چون نیروی انسانی،عوامل مالی و سازمانی در رشد دخیل بوده اند و در بیرون سازمان هم تکنولوژی، عوامل اقتصادی و سیاسی، قوانین و مقررات، بازار و زنجیره تامین ازمهمترین عوامل تاثیر گذار در رشد به حساب می آیند. کلید واژه ها : کسب و کار، رشدکسب و کار،عوامل تاثیر گذار در رشد کسب و کار
- Abstract
- In various researches, particularly does carried during recent years, role of SMEs is known as one of the principle factors in economical development of different countries, thus the governments showed more consideration toward SMEs portions in this regards. On the other hand, car manufacturing industries is believed as mother industry of every country, accordingly particular attentions should be paid to all businesses in this realm. Meanwhile, automotive paint industry for its close dependency to update technology of the world and the exclusive technology in producing its requirements, is considered extremely important to some car manufacturers. Regarding above mentioned facts, the effective factors in growth of business activities of this domain is thoroughly surveyed in this research. With the purpose of identifying efficacious factors (Barriers and Drivers) in the growth SMEs of automotive paint and coating industry in Iran, this research tries to identify and prioritize main factors effecting business development in this industry via employing associated research methodology (quantitative and qualitative methods). Approaches if qualitative section is gathered and analyzed based on interview with elites and directors of this business, and the results and main indexes was fully discussed and ideas were exchanged in focal groups. While analyzing quantitative data and designing a research model, we entered the qualitative section by formulating a questionnaire. In qualitative section, opinion of experts and directors of this business was analyzed and surveyed. Statistical society of the research in qualitative section included Experts, directors and specialists of the surveyed domain and was selected in accordance with theoretical approaches. Quantitative section of the statistical society included directors, experts of automotive paint and coating manufacturers of Iran, thus a sample including 100 people of this society were elected for the further examinations. Results revealed identification and weighting the most important factors of automotive paint industry of Iran and analysis of current status of growth of this industry. Therefore, the most effective factors influence growth of automotive paint and coating business in Iran are respectively as follows: Human resources, organizational resources, financial resources, supply chain, techniques and technology, market and industrial environment resources, , governmental rules and regulations, political and economical factors. Key words: SMEs, growth, effective factors in SMEs growth