نقش فناوری اطلاعات در مولفه¬های استراتژی رشدSMEs (بنگاه¬های خدماتی تثبیت شده
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53107;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 142
- تاریخ دفاع
- ۲۵ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- عبدالرضا غلامعلی
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- بالا بودن نرخشکست و خروج از کسبوکار دفاترگردشگری و خدماتمسافرتی شهرتهران در سالهای اخیر، و رشدوتوسعه روزافزون ظرفیتها و قابلیتها فناوریاطلاعات در فرآیندهای کسبوکار، و گسترش استفاده از آن بهویژه در بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs) صنعت گردشگری، ضرورت بررسی و شناسایی شیوههای حفظ و تداوم رشد را بیش از پیش نمایان میکند. از این رو شناسایی عاملهایموثر بر تداوم رشد دربنگاههای مذکور موضوع بسیارمهمی میباشد. برای پاسخ به پرسشهای تحقیق از روش آمیخته استفاده شده است. در بخشاول تحقیق (کیفی) پانلی از 10 خبره تشکیل شد. از طریق مرور متون و انجام 5/19 ساعت مصاحبه (باز و ساختار نیافته)، 113 نقش در23 اسـتراتژی رشـد با سـناریوهای متفاوت شناساییگردید. 54 نقش از نقشهای مذکور غیر تکراری میباشند. در بخش دوم تحقیق(کمی) نیز، برای پاسخ پرسشهای تحقیق و تعیین میزان تاثیر هر نقش در استراتژی رشد مربوطه، 77 پرسشنامه در بین 33 بنگاه «گردشگری و خدمات مسافرتی» تثبیتشده فعال در بخشخصوصی شهر تهران توزیع گردید. در این پژوهش از پرسشنامه بعنوان ابزار گردآوری دادهها استفادهگردید. روایی پرسشنامه مذکور به روش آزمون فاکتوریل موردتایید قرارگرفت. واژههای کلیدی: رشد بنگاه، مدیریت استراتژیک، استراتژی رشد، فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک، صنعت گردشگری، بنگاههای کوچک و متوسط،
- Abstract
- The high failure and the business discontinuation rates in travel agencies of Tehran in recent years, along with increasing growth and development of capacities and capabilities of information technology in business processes, and the expand of its application in small and medium enterprises (SMEs) especially in tourism industry, the necessity of identification methods maintain and continue the growth is more marked. So the effective factors The identification of factors affecting the continued growth of firms is a very important issue. In this study, the mixed method is used to answer research questions. Initially an expert panel with 10 people was established. Through 19.5 hour interview (open and Unstructured) and literature review , 113 role were identified with different scenarios. The 54 of the roles was non- repetitive. In second part of study (Quantitive section), 77 questionnaires, were distributed among owners, Senior managers and Strategists of 33 establised travel agency, in private sector of Tehran, for answering to research questions and determining the effect of any role in growth strategy. In this study, a questionnaire was used as a tool for data collection. The questioner validity was confermed by factorial test. Keywords: growth firm, strategic management, growth strategy, information technology, e-commerce, tourism industry, small and medium firms.