شناسایی منابع اطلاعاتی مورد نیاز رشد شرکت های کوچک و متوسط مرتبط با صنعت خودرو
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 185;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52079
- تاریخ دفاع
- ۲۷ فروردین ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم مجتهدی
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- کسب و کارهای کوچک و متوسط به دلیل سهم گسترده ای که در تولید ناخالص ملی و اشتغال زایی داشته اند، از اهمیت ویژه ای در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردارند. بنابراین لزوم رشد در چنین شرکت هایی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این امر مستلزم شناسایی نیازهای اطلاعاتی، منابع اطلاعاتی و دسترسی به منابع اطلاعاتی با کیفیت به همراه استفاده از بهترین ابزار دسترسی می باشد. با توجه به اینکه دسترسی به اطلاعات ناب از جمله نیازهای اصلی کلیه شرکت های کوچک و متوسط است، لذا منابع اطلاعاتی می توانند گزارشی واقعی از این اطلاعات را به صاحبان شرکت های کوچک و متوسط ارائه دهند و آنها نیز با استفاده از این اطلاعات یک چشم انداز صحیح با هدف گذاری مناسب برای خود ترسیم کنند و به واسطه چنین پیشرفتی سبب افزایش دانش اطلاعاتی در زمینه کسب و کار و در نتیجه رشد و تعالی کشور شوند. تحقیق حاضر پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی است. روش تحقیق در بخش کیفی از نوع مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی از نوع توصیفی- پیمایشی است. داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از آزمونT یک نمونه ای تحلیل شدند و عوامل موثر ارزیابی و با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی گردیدند. یافته های پژوهش نشان می دهد که شرکت های کوچک و متوسط نیازهای اطلاعاتی متنوعی دارند که مهمترین اطلاعات مورد نیاز آنها شامل اطلاعات فنی و مهندسی و مهم ترین منابع اطلاعاتی مورد استفاده در شرکت های کوچک و متوسط مشتریان هستند. همچنین میزان کیفیت و قابلیت دسترسی به منابع با تعداد دفعات استفاده از آنها مرتبط است و میزان استفاده از منابع اطلاعاتی منطبق با برآورد کیفی است که شرکت ها از آن منابع دارند. به طور کلی طبق نتایج بدست آمده از نظر موقعیت، منابع رسمی بیشتر از منابع غیررسمی و از نظر مکان، منابع درون سازمانی بیشتر از منابع برون سازمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. کلمات کلیدی: منابع اطلاعاتی، نیازهای اطلاعاتی، رشد، شرکت های کوچک و متوسط
- Abstract
- Small and medium-sized enterprises (SMEs) have a particular importance in developed and developing countries due to their extensive role in Gross National Product (GNP) and job creation. Hence the necessity to grow for such enterprises has received more attention than ever. However, it requires identifying information needs, information sources, and availability of qualified information sources along with applying the best information access tool. In regarding to accessing to pure information is one of the basic needs of all small and medium-sized enterprises, so information sources can give a real report of these information to the owners of small and medium-sized enterprises and they also by using these information provide themselves correct perspective with appropriate targeting and due to such progress, the information knowledge increases in the field of business information and is resulted to growth and excellence of the country. The type of research is exploratory mixed. The research method in part of qualitative is interviews with experts and in part of quantitative is a survey research. Data from a questionnaire were analyzed using One-sample T-test and the effective parameters were investigated and sorted using Friedman test. Research findings indicate that small and medium-sized enterprises have variety of information needs which most important information needs of them are contain technical and engineering information and the most important information sources used in small and medium-sized enterprises are customers. The level of the quality and accessibility of information sources is also associated with the number of times to use them, and the amount of sources using is in accordance with the qualitative estimation of the companies which they have from these sources. In general, according with the results obtained in terms of status, the formal sources are used more than informal sources and in terms of location, the internal sources are used more than external sources. Key words: information sources, information needs, growth, SMEs