تبیین نقش رسانه ملی (تلویزیون) در توسعه کارآفرینی در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 80;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 80;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49451
- تاریخ دفاع
- ۲۱ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- مجتبی ناهید
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- در عصر حاضر، افزایش جمعیت، ورشکستگی کسب و کارهای کوچک و متوسط، بحران های شدید اقتصادی، سرعت تغییرات در بازارها و ارتقاء سطح انتظارات مشتریان، همگی مواردی هستند که ادامه حیات و موفقیت در تمام عرصه های زندگی را با رقابت های مستمر مواجهه نموده است. کارآفرینی یکی از استراتژی های برون رفت از این معضل بزرگ است. البته توسعه کارآفرینی در جوامع مقوله ای چند بعدی و متضمن توجه همه جانبه دولت ها در تدوین سیاست ها و برنامه های کلان، تأمین زیرساخت های لازم و اجرای برنامه هایی هدفمند برای ترویج فرهنگ کارآفرینی به منظور رواج اندیشه های کارآفرینانه و ارتقاء دانش و توانمندی های افراد برای استفاده صحیح از پتانسیل ها و منابع موجود برای پاسخگویی به تحولات و چالش های پیش رو می باشد(سازمان بین المللی کار ، 2006). راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی، توجه رسانه ای به کارآفرینی به ویژه توجه تلویزیون می باشد. بر همین اساس تحقیق حاضر تلاش می کند به این سئوال اساسی پاسخ دهد که تلویزیون در توسعه کارآفرینی چه نقشی ایفا می نماید؟ برای پاسخگویی به سئوال مزبور از روش شناسی کیو، استفاده گردیده است. داده های(48n=) حاصل از مصاحبه ی مبتنی بر کیو(با آلفای کرونباخ 75 درصد) و نتایج تحلیل عاملی بر حسب اشخاص(مدیران و خبرگان رسانه و کارآفرینی)، نشان می دهد که نقش های تلویزیون در توسعه کارآفرینی در ایران را می توان در سیزده نقش دسته بندی نمود؛ نقش آموزش کارآفرینانه، توسعه قابلیت کارآفرینانه، مستندسازی تجربیات کارآفرینانه، شناسایی فرصت کارآفرینانه، فرهنگ سازی کارآفرینانه، توسعه مهارت های کسب و کار، اصلاح قوانین کسب و کار، اطلاع رسانی فعالیت های کارآفرینانه، ایجاد گرایش کارآفرینانه(در سطح فردی)، نهادینه سازی فرهنگ کار گروهی، خودکارآمدی(خودباوری) کارآفرینانه، الگوسازی رفتار کارآفرینانه و اقدام کارآفرینانه. واژگان کلیدی: رسانه های جمعی، رسانه ملی(تلویزیون)، کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، توجه رسانه ای به کارآفرینی.
- Abstract
- Life and success in all aspects are facing continuous competition because of population growth, bankruptcy of small and medium-sized enterprises, economic crises, rapid change in markets, and high expectations of customers. Entrepreneurship is one of the strategies to rid of this situation. However, entrepreneurship development is a multidimensional issue requiring the governments to pay close attention to developing master plans and policies, providing essential infrastructures, implementing purposeful plans to promote entrepreneurship in order to develop a culture of entrepreneurial thinking, and increasing the people’s knowledge and abilities in using existing potentials and sources properly in order to make them aware of ongoing challenges and changes(ILO, 2006). Devoting full attention to entrepreneurship in the media, especially television is one of the strategies by which we can promote entrepreneurship culture. Thus, current research tries to answer this question that what role the T.V can play in promoting entrepreneurship. To get a reply to this question, we have used Q methodology. Data gathered from interviews based on Q(Cronbach’s alpha is 75%), and factor analysis results show that the roles of T.V in Iran can be divided into 13 categories: The role of entrepreneurship teaching, entrepreneurship development, making documentary about entrepreneurship experience, identifying entrepreneurship opportunities, promoting entrepreneurship, developing business skills, correcting business rules, informing people of entrepreneurship activities, interesting people in entrepreneurship (at individual level), establishing group work culture, entrepreneurship self-confidence, creating a pattern of entrepreneurship behavior and entrepreneurship measures. Key words: Mass Media, National Media (T.V), Entrepreneurship, Entrepreneurship Development, Media Attention to Entrepreneurship.