شناسایی روش¬های ابتکاری در بین¬المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50433;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 100
- تاریخ دفاع
- ۲۴ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- حسین خرمی
- استاد راهنما
- بهروز زارعی کرگ آباد
- چکیده
- "بین المللی شدن" طی چند دهه گذشته به خاطر نقش آفرینی اش در رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و بستر سازی برای به وجود آوردن شرکت های چند ملیتی در کانون توجه محققین قرار داشته است. علی رغم تحقیقات پیشین در زمینه های متنوع، از موضوعات مختلف بین المللی شدن، روشهای ابتکاری به کار گرفته شده در این زمینه مغفول مانده اند. این تحقیق در صدد است تا یک سری دستورات ابتکاری که در بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران به کار گرفته شده است را اکتشاف نماید. یافته ها- که حاصل مصاحبه های عمیق با پانزده نفر از کارآفرینان/ مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط در حوزه صنایع غذایی که عمدتاً منتخبین جایزه ملی صادرات طی هفت سال گذشته و گاهاً برای بیش از یک بار می باشند- یکسری روشهای ابتکاری که ما آنان را " دستورالعمل کاربردی بین المللی شدن" نامیده ایم می باشند که تسهیل کننده فرآیند بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند. "مدل مفهومی بین المللی شدن مبتنی بر روش های ابتکاری" نیز از فرآیند روش تحقیق نظریه مبنایی (Grounded Theory) بکار گرفته شده استخراج شده است. علت به کارگیری روش تحقیق نظریه مبنایی به عنوان یک متدولوژی استقرایی به منظور افزایش شانس کشف موارد پیش بینی نشده می باشد. نهایتاً به روش گروه کانونی (Focus Group) یافته ها توسط گروهی از دست اندرکاران بین المللی شدن و متخصصین آکادمیک مورد بازبینی، تصحیح و تصدیق قرار گرفته است. کلمات کلیدی: بین المللی شدن، روشهای ابتکاری، کسب و کارهای کوچک و متوسط، نظریه مبنایی.
- Abstract
- The term "Internationalization" was in the locus of concern of the scholars and governments over the last few decades, because of its importance in increasing economic growth, decreasing unemployment and preparing engendering MNEs in the future. With respect to the previous researches in the different aspects of various issues of internationalization, the applied heuristics are neglected. The paper seeks to provide a set of heuristic principles applied in internationalization of SMEs in Iran. Findings from depth interviews with 15 entrepreneurs/managers of SMEs - generally winners of the national export prize during the last 7 years for more than one time - suggest a set of heuristics named "practical instruction of internationalization" to facilitate the process of internationalization of SMEs. Heuristics categorized in the three usual factors influencing internationalization. The conceptual model of internationalization basis on heuristics is extracted from the systematic grounded theory (GT). It is worth mentioning that GT was applied to increase the chance of discovering the unanticipated as an inductive theory discovering methodology. Finally the findings have been reviewed, modified and confirmed by a group of international entrepreneurs and academic experts according to focus group (FG) methodology. Keywords: Internationalization, Heuristics, SME’s, Grounded Theory.