عنوان پایان‌نامه

بازنگری در فرِآیندهای تسهیم دانش با رویکرد بهبود نوآوری در شرکت آب و فاضلاب استان تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازنگری در فرِآیندهای تسهیم دانش با رویکرد بهبود نوآوری در شرکت آب و فاضلاب استان تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 366;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55780
    تاریخ دفاع
    ۱۶ خرداد ۱۳۹۰
    دانشجو
    فهیمه علمیه
    استاد راهنما
    سعید جعفری مقدم

    فرآیند تسهیم دانش یکی از تاثیرگذارترین فرآیندها و فعالیت های مدیریت دانش در اکثر مطالعات ذکر شده است که تاثیر اثبات شده ای بر عملکرد نوآوری سازمانی دارد.در این پژوهش ابتدا مرور کاملی بر مباحث مرتبط با فرآیند تسهیم دانش و نوآوری صورت گرفت و براساس مطالب مذکور و اهداف پژوهش، مدل چارچوب مفهومی تدوین گشت که متاثر از ابعاد مطرح‌شده در مرور ادبیات می‌باشد و فرایندها و فعالیت‌های تسهیم دانش را بر اساس ابعاد نوآوری درون خود دارد. برای شناسایی فعالیت ها و فرآیندهای موجود تسهیم دانش در سازمان در گام اول و سپس در گام دوم بازنگری آنها در سازمان و چگونگی تاثیر تغییر این فرایندها و فعالیت‌ها به منظور نیل به نوآوری و ارتقا عملکرد نوآوری سازمانی، از ابزارهای کمی و کیفی گردآوری اطلاعات متناسب با اهداف استفاده شد. نخست داده های کمی و سپس داده های کیفی گردآوری می شود. به عبارت دیگر از داده های کیفی برای توضیح بیشتر و آشکار کردن برخی جنبه های ابهام آمیز استفاده می شود. در مرحله اول فرآیند استخراج گزاره ها یا پرسش های پرسش نامه با طراحی و تکمیل جدول تطبیق ابعاد مولفه ها وشاخص های برگرفته از چارچوب مفهومی تحقیق انجام گرفته و در مرحله دوم چگونگی تغییر فعالیت ها و فرآیندهایی که بیشترین اهمیت را در نتایج پرسش نامه به خود اختصاص داده بودند در قالب سوالات مصاحبه طراحی گردید. نتیجه بررسی و تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه در قالب راهکارهای پیشنهادی، طبقه بندی و کدگذاری شد و با یافته های تحقیقات پیشین مشابه مورد مقایسه قرار گرفته و راهکارهای پیشنهادی جدید و مشابه مشخص شدند. راهکارهای پیشنهادی بر اساس بیشترین درصد فراوانی اولویت بندی شده و بر اساس آنها پیشنهادات تحقیق استخراج شدند. واژه های کلیدی: تسهیم دانش، نوآوری و بازنگری در فرآیندهای تسهیم دانش
    Abstract
    The knowledge sharing, as one of the most effective processes and activities of knowledge management in the most of studies, has a very well-established effect on the organizational innovation performance. This study first presents a complete overview on the subjects related to innovation and knowledge sharing process based on which it then compiles a conceptual framework model being under the influence of the aspects propounded in the literature overview and containing the processes and activities of the knowledge sharing based on innovation aspect. The qualitative and quantitative data collection devices were used proportionate to the objectives in order to identify the existing activities and processes of the knowledge sharing in the organization, at the first stage, and to review them in the organization, at the second stage, as well as the effect of the changes made in such processes and activities to achieve organizational innovation performance promotion. First, the quantitative data, and then the qualitative data are collected. In other words, the qualitative data are used for more explanation and detection of some ambiguous aspects. At the fist stage, the predicates extraction process or the questions in the questionnaire was conducted by designing and completing the table for comparing the dimensions of the components and indices obtained from the study conceptual framework. At the second stage, the manner of changes made in the activities and processes being of highest importance to the results of the questionnaire were designed within the framework of the interview. The result of consideration and analysis of the information resulted from the interview was classified and coded within the framework of proposed techniques and then compared to the findings of the previous similar studies and new and similar proposals were identified. The proposed techniques were prioritized according to highest frequency percentage and the study proposals were derived accordingly. Key words: knowledge sharing, innovation, review the processes of knowledge sharing