بازنگری درسی دوره کارشناسی رشته کتابداری و علوم اطلاع رسانی با نگرش کارآفرینانه
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 33;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47811
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- سوگل بینش پور
- استاد راهنما
- سعید جعفری مقدم
- چکیده
- این تحقیق به دنبال آن می باشد که زمینه های بروز و پرورش کارآفرینی را در میان دانشجویان و دانش آموختگان رشته کتابداری مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. با بررسی دروس منتخب رشته کتابداری که شامل درس روانشناسی عمومی، اخلاق حرفه ای، روابط عمومی، سازماندهی مواد و مجموعه سازی می باشد و جامعه آماری این پژوهش از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از: دانشجویان فارغ التحصیل رشته کتابداری از دانشگاههای دولتی شهر تهران ( علامه طباطبایی، تهران و الزهرا) ، کارآفرینان دانشآموخته و خبرگان رشته کتابداری و کارآفرینی می باشند. در پژوهش حاضر از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، در این پژوهش جهت جمعآوری اطلاعات از روشها و ابزارهای مختلفی چون بررسی اسناد، مصاحبه، پرسشنامه استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که1.دروس منتخب رشته کتابداری هیچ توجهی به پرورش نگرش کارآفرینانه در دانشجویان ندارند. 2. ایجاد درس مبانی کارآفرینی جهت تقویت نگرش کارآفرینانه در دانشجویان ضروری به نظر می رسد 3. مهمترین سرفصل های مورد توجه برای پرورش ابعاد کارآفرینانه شامل خلاقیت، فرصت شناسی، اطلاعاتاقتصادی، بازاریابی، مدیریتمالی، توفیق طلبی و مهارتهای ارتباطی می باشند. کلمات کلیدی: کارآفرینی، آموزش، نگرش کارآفرینانه، ابعاد کارآفرینی، برنامه کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی
- Abstract
- Economical, industrial, social and cultural conditions of our country necessitate modern and different patterns and solutions to challenge various problems and bottlenecks. Young structure of the State population seeks new employment opportunities which are reachable only upon providing creativity, ingenuity and innovation. Thus, following developing process of above mentioned subject, this survey examines and inspects entrepreneurship emerging backgrounds among university students and graduates of library science field. Statistical society of this survey includes 4 sections: students of library science course graduated from Tehran State Universities (Allameh Tabatabaei, Tehran and Alzahra), elite entrepreneurs and experts of library science and entrepreneurship fields. At current study, in order to collect information, a combination research methodology applying different methods and instruments as examination of documents, interview and questionnaires are used. Findings revealed that: 1.courses chosen for the field of library science shows no focus on training of entrepreneurship attitude among university students. 2. It seems necessary to create the course of "Introduction to entrepreneurship" in order to reinforce entrepreneurship attitude among students. 3. The most important syllabus for developing entrepreneurship includes creativity, opportunity recognition, economic information, marketing, financial management, accomplishment and communication skills. Key words: entrepreneurship, education, entrepreneurship attitude, entrepreneurship dimensions.