ارزیابی اثربخشی دوره آموزش مجازی مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50081;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 145
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- سوده قوامی
- استاد راهنما
- نرگس ایمانی پور
- چکیده
- ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزشی، یکی از مهمترین مراحل فرایند آموزشی می باشد. تلفیق دو حوزه نوپای مدیریت کارآفرینی و آموزشی الکترونیکی در کشور، ضرورت اجرای یک ارزیابی همه جانبه از عوامل و عناصر تشکیل دهنده دوره آموزش الکترونیکی مدیریت کارآفرینی را روشن می نماید. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوره آموزش الکترونیکی مدیریت کارآفرینی در دانشگاه تهران با استفاده از الگوی زمینه-درونداد-فرایند-برونداد(CIPP) است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی، و ازمنظرگردآوریدادههاواطلاعات از نوع ترکیبی (کیفی،کمی) می¬باشد. در بخش کیفی تحقیق از نوع اکتشافی و در بخش کمی از نوع توصیفی- پیمایشی است. داده های تحقیق در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه "نیمه ساختاریافته" و در بخش کمی بااستفاده از پرسشنامه(محقق ساخته) جمع آوری شده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دانشجویان و اعضای هیأت علمی ، فارغ اتحصیلان ومدیران ارشد دانشکده کارآفرینی می شود. نمونه آماری اعضای هیأت علمی، از طریق سرشماری کامل و در جامعه آماری دانشجویان، دانش آموختگان و مدیران ارشد، از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده است. در پایان مرحله کیفیدر مجموع ، 5 عامل دروندادی،4 عامل فرایندی، 1 عامل بروندادی، 36 ملاک و 106 نشانگر شناسایی گردید .در مرحله کمی اثربخشی این عوامل با استفاده از آمار توصیفی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که در بخش درونداد عامل دانشجویان و اعضای هیأت علمی، در سطح مطلوب و امکانات و تجهیزات آموزشی- پژوهشی؛ دورههایآموزشیوبرنامههایدرسی و بودجه نامطلوب می باشد. همچنین در بخش فرایند، عملکرد دانشجویان نامطلوب ، عملکرد اعضای هیأت علمی و فرایند پشتیبانی و برقراری امور، مطلوب و فرایندیاددهی- یادگیری در سطح نسبتاً مطلوب می باشد. همچنین میزان مطلوبیت عامل دانش آموختگان در بخش محصول (برونداد) نا مطلوب و زمینه نیز نسبتاً مطلوب تعیین گردید. بطور کلی پس از وزن دهی هر کدام از عناصر و عوامل، اثربخشی دوره آموزش الکترونیکی مدیریت کارآفرینی، نسبتاً مطلوب می باشد. واژگان کلیدی: آموزش الکترونیکی، آموزش کارآفرینی، ارزیابی اثربخشی، الگوی سیپ
- Abstract
- Evaluating the effectiveness of educational programs is one of the most important phases of education process. Combining two newborn entrepreneurship management and electronic education fields in country, signifies a necessity to implement a comprehensive evaluation of factors and elements creating the entrepreneurship management electronic education course. The objective of current research is to evaluate the effectiveness of entrepreneurship management electronic education course in Tehran University by using the context-input-process-product (CIPP) pattern. This article is an applied research from purpose point of view, and from data and information collection point of view is a combined type (qualitative and quantitative) research. In the qualitative section, it is exploratory and in quantitative section, it is a descriptive-survey research. The research data were collected by a semi-structured interview in the qualitative section, and by using questionnaires (researcher designed) in the quantitative section. The statistical population for this research was all the students and faculty members, graduated and chief managers of entrepreneurship department. The statistical sample of faculty members was obtained through census and students, graduated students and chief managers’ statistical sample was selected by simple random sampling method. At the end of qualitative stage, totally, 5 input factors, 4 process factors, 1 product factor, and 36 criteria and 106 indicators were identified. At the end of quantitative stage, these factors were studied through descriptive statistics. The results show that in input section, the student and faculty members factors are at a desirable level, and educational-research equipments, educational courses, courses programs, and budget were undesirable. Also in process section, the students’ performance was undesirable, faculty members’ performance and supportive and provision process were desirable, and teaching-learning process was at partly-desirable level. Also the degree of desirability for graduated students factor at product section was undesirable, and the environment was evaluated as partly-desirable. Generally, after weighting all the elements and factors, the effectiveness of entrepreneurship management electronic education courses is partly-desirable. Keywords: E-learning, Entrepreneurship Education, Evaluation of Effectivness, CIPP Model