تهیه مدل کسب و کار و ارائه طرح کسب وکار فرآوری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 87;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49661
- تاریخ دفاع
- ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- عباسعلی ایروانی
- استاد راهنما
- محمود احمد پورداریانی
- چکیده
- یکی از موانع توسعه کسب و کارها نبود مدلی جامع و کاربردی و طرح اجرائی مناسب برای انجام کسب و کار می باشد . میزان توسعه کسب و کارها بستگی به برنامه ریزی جامع و اطمینان از سودآوری و اثربخشی آن کسب و کار دارد . بنابر این تهیه مدلی جامع که تمام عوامل مرتبط با کسب و کار مورد نظر را مشخص و تاثیرات این عوامل بر همدیگر را تجزیه و تحلیل نماید زمینه ای برای توسعه آن کسب و کار می باشد . روش تحقیق حاضر روش آمیخته است و ابزاری که برای اجرای پژو هش بکار گرفته شده منابع و اطلاعات قبلی منتشر شده در زمینه موضوع بصورت اسناد چاپی و الکترونیکی ، گزارش ها ، عکسها ، مقاله ها و نیز مصاحبه با خبرگان و متخصصین این رشته کسب و کار در مورد عوامل و شاخصهای موثر در اجرای طرح و تدوین پرسشنامه برای نظرخواهی از خبرگان و متخصصین این رشته از فعالیت است . در راستای تحقق برنامه فوق الذکر پیشینه تحقیقاتی در خصوص تهیه مدل های کسب و کار مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و پس از بیان مفاهیم ، تعاریف ، اهمیت و ساختارآنها و نیز مطالعه تعدادی از مدل های کسب و کار موجود در ادبیات و بررسی آنها ، عناصر و اجزاء تشکیل دهنده استخراج و طبقه بندی گردید . در بررسی مدل ها و عناصر مربوط به آنها چهار چوب مفهومی مدل کسب و کار استروالدرو چهار عنصر اصلی آن به عنوان مدل مبنا و اساس طراحی مدل کسب وکار فراوری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب و کلیه اجزاء و عناصر مدل های مورد مطالعه در ادبیات در قالب اجزاء اصلی و زیر مجموعه آنها طبقه بندی گردید . سپس در خصوص اهداف اجرای طرح و انتخاب عناصر برای طراحی مدل کسب و کار پرسشنامه ای جهت پاسخگوئی خبرگان این کسب و کار طراحی و به نطرخواهی گذاشته شد . تعداد 31 نفر مورد پرسش قرار گرفتند، نتایج حاصل از بررسی و تجزیه و تحلیل های آماری منجر به شناسائی عوامل موثر در مدل کسب و کار فراوری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به ترتیب اهمیت شامل : ارتباط با مشتری هدف ، جنبه های مالی ، مدیریت زیرساخت و پیشنهاد ارزش گردید . همچنین آزمون های آماری ارتباط بین این عوامل را اثبات نمود . ابعاد مربوط به چهار عنصر اصلی مدل نیز مشخص و الویت بندی گردید . مجموعه نتایج در قالب یک مدل کسب و کار طراحی و ارائه گردید .
- Abstract
- One of the obstacles of the businesses development is lack of application of comprehensive model and appropriate action plan. The rate of the businesses development depends on to: 1) comprehensive planning 2) effectiveness 3) profitability. There for preparing a comprehensive model with considering all factors of the business case and ability to analyzing of these factors on each other established the context for developing themes. This research is according to mixed method and tools that is used implement this are previously published source and information about this topic as printed and electronic document, reports, pictures, articles and interviews with expert in this field of business about the factors and indicators of effective implementation of the project and field of compilation questionnaire for feed back from expert in this. In order to achieve this program studied background of research to prepare the business model and ingredients and components were extracted and classified after the concepts, definitions, important of their, and study of some models of the business that is exciting in the literature. In reviewing the models and their related elements, business model framework Osterwalder and four main elements selected as basis model and base design on processing of precious and semi-precious stones and classified all of the components and elements, that studied in the literature on their main components form and then regarding the project objectives and select elements for business model design a this business. 31 persons were questioned, the results of this study and statistical analysis led to identification of effective factors in business model on processing of precious and semi-precious stones in order of importance : customer Relationship, Financial aspects, infrastructure management and value proposition. Also statistical tests proved relationship between them. Dimension of the four main elements of the model were also identified and prioritized. In order to the business model form designed & presented set of results.