عنوان پایان‌نامه

تحلیل و تبیین نگرش کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل و تبیین نگرش کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 163;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51697
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
    دانشجو
    شهین همتی

    نگرش کارآفرینانه پیش نیاز اصلی اقدام به کارآفرینی است و با ارائه آموزش می‌توان این نگرش را ایجاد و تقویت کرد، لذا با توجه به طی کردن آموزش‌های کارآفرینی توسط دانشجویان دانشکده کارآفرینی، پژوهش حاضر، به بررسی وضعیت نگرش کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، با اتکا بر چهار بعد اصلی نیل به توفیق، مرکز کنترل درونی ، عزت نفس و نوآوری و اجزاء سه گانه نگرش (احساس، شناخت و رفتار) با عنایت به ویژگی‌های جمعیت شناسی نظیر سن، جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه شغلی و سابقه کسب و کار خانوادگی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان حضوری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می‌باشد که حداقل چهار نیمسال را تا زمان انجام پژوهش پشت سر گذاشته‌اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا با استفاده از آمار توصیفی به توصیف ویژگی‌های جمعیت شناسی داده‌ها پرداخته شده است و سپس برای بررسی فرضیات پژوهش و شناخت رابطه میان متغیرهای تاثیرگذار از آمار استنباطی استفاده شده ‌است. ابزار پژوهش جهت جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد رابینسون و همکاران(1991) بوده است که با استفاده از نظرات کارشناسان و اساتید فن در زمینه کارآفرینی روایی آن حاصل شد و پایایی آن با انجام آزمون مقدماتی بر روی 30 پاسخگو و با محاسبه آلفای کرونباخ مورد قبول، مورد تایید قرارگرفت. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های مطالعه نشان داد که وضعیت نگرش کارآفرینانه، ابعاد چهار گانه آن (نیل به توفیق، مرکز کنترل درونی ، عزت نفس و نوآوری) و اجزاء سه گانه آن (احساس، شناخت و رفتار) در دانشجویان دانشکده کارآفرینی در حد مطلوب می‌باشد نتایج پژوهش نشان می‌دهد دانشجویانی که دارای سابقه شغلی هستند به علت آشنا بودن با محیط‌های کسب و کار، نسبت به دانشجویانی که سابقه شغلی ندارند نمره نگرش کارآفرینانه بالاتری دارند و تفاوت میانگین‌ها دراین دو گروه معنادار است؛ علاوه بر این وضعیت نگرش کارآفرینانه دانشجویانی که سابقه شغلی ندارند در حد مطلوب نمی‌باشد. نتایج نشان می‌دهد که نمره میانگین دانشجویان مرد در تمام ابعاد از دانشجویان زن، نمرات میانگین دانشجویانی که خانواده آنها مالک کسب و کار بوده‌‌اند از دانشجویانی که خانواده آنها مالک کسب و کار نبوده‌‌اند و نمرات میانگین دانشجویان بالای 30 سال از دانشجویان زیر 30 سال، بیشتر است ولی تفاوت میانگین‌ها معنادار نیست. همین‌طور نتایج نشان می‌دهد میانگین نمرات نگرش کارآفرینانه دانشجویانی که تحصیلات دوره لیسانس آنها مدیریت است از سایر دانشجویان کمتر است و تفاوت میانگین نگرش کارآفرینانه دانشجویان رشته مدیریت، فقط در جزء رفتار نگرش کارآفرینانه با دانشجویان رشته فنی و مهندسی معنادار است و در سایر ابعاد و اجزاء این تفاوت معنادار نیست. برطبق نتایج آزمون پیرسون متغیرهای نیل به توفیق، نوآوری، مرکز کنترل و عزت نفس با نگرش کارآفرینانه رابطه همبستگی در سطح 99 درصد معنادار دارند و همین‌طور نتایج آزمون رگرسیون چندگانه توام اهمیت نسبی متغیرها در پیشگویی نگرش کارآفرینانه را به ترتیب نیل به توفیق، نوآوری، مرکز کنترل و عزت نفس نشان می‌دهد. آزمون رگرسیون چندگانه توام با توجه به سطح معناداری متغیرها نشان ‌می‌دهد تنها اثر تجربه شغلی در پیشگویی نگرش کارافرینانه معنادار است و اثرات سایر متغیرها معنی دار نمی‌باشد کلمات کلیدی: نگرش کارآفرینانه، نیل به توفیق، مرکز کنترل درونی، عزت نفس و نوآوری.
    Abstract
    The present study does Analysis entrepreneurial attitudes of students in Tehran University School of Entrepreneurship. Range of research including the MA students of entrepreneurship is the Tehran University School of Entrepreneurship that at least four semesters until research have left behind. Using descriptive statistics and describing the demographic characteristics data and then to evaluate the research hypotheses use of inferential statistics. Standardized questionnaire of Robinson et al, 1991 used for collecting data. Experts in the field of entrepreneurship approved its validity. In preliminary tests on 30 accountability and Cronbach's alpha calculated for different parts of the questionnaire, its reliability has been approved. The SPSS software analysis the data that be collected. The results showed that the level of entrepreneurial attitude, in four dimensions, include, achievement, personal control, innovation, self-esteem in students is higher than average level. Difference between students who have previous experience and students who do not have the experience is meaningful. Person correlation show that ,correlation between work experience and entrepreneurial attitude is meaningful. Important dimensions of entrepreneurial attitudes based on the results of multiple regression, respectively, are achievement, innovation, personal control & self-esteem. Key words: entrepreneurial attitude scale, entrepreneurial attitude, achievement, personal control, innovation & self-esteem