عنوان پایان‌نامه

ارائه الگوی یادگیری از شکست توسط کارآفرینان ایرانی در بخش فناوریهای پیشرفته



    دانشجو در تاریخ ۰۸ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه الگوی یادگیری از شکست توسط کارآفرینان ایرانی در بخش فناوریهای پیشرفته" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 330;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55194
    تاریخ دفاع
    ۰۸ اسفند ۱۳۸۹
    دانشجو
    هادی نوتاش
    استاد راهنما
    قنبر محمدی الیاسی

    پژوهشگران عرصه کارآفرینی بر این باورند که تمام تلاش¬ها جهت راه¬اندازی و توسعه کسب و کارها با موفقیت همراه نیستند، ولی با این وجود حتی در مواردی که این تلاش-ها به شکست می‌انجامند، کارآفرینان این فرصت را دارند که از این تجربه ناموفق خویش، درس گرفته و شانس موفقیت خود را در تلاش کارآفرینانه بعدی افزایش دهند. با این حال فرایند یادگیری از شکست، فرایندی بسیار پیچیده، مشکل و احساسی است که نیاز به مطالعه و بررسی دقیق داشته تا راه¬کارهای غلبه بر موانع سر راه آن شناسایی شوند. مواجهه با شکست در مراحل مختلف فرایند کارآفرینی که اساس آن را یادگیری تجربی از طریق روش¬های آزمون و خطا تشکیل می¬دهد (دیدگاه خلق فرصت)، امری بسیار رایج و قابل پیش بینی است. آنچه در این اثنا حائز اهمیت است ضرورت یادگیری از خطاها و شکست¬ها و عدم تکرار مجدد آن¬ها در آینده است، که راه را برای پیشرفت کارآفرینان هموار می¬سازد. در این پژوهش کیفی که با روش تحقیق روایتی و با تحلیل گفتمان به سرانجام رسیده است، با بررسی روایات زندگی کاری 10 کارآفرین موفق که در کارراهه خود تجربه های شکست¬های گوناگونی را داشته، ولی بر آن¬ها غلبه کرده و کسب و کار خویش را حفظ نموده و گسترش داده¬اند، الگویی برای یادگیری از شکست کارآفرینان ارایه شده است. امید است که نتایج این پژوهش با شناساندن چگونگی یادگیری از شکست، ابعاد و مولفه های اساسی آن، عوامل تاثیرگذار بر این فرایند و نیز نتایج و پی-آمدهای آن، به دانشجویان رشته کارآفرینی و همچنین مدیران و کارآفرینان این مرز و بوم، در جهت افزایش احتمال موفقیت آنان در کسب و کارهای آتی خویش، کاهش هزینه آنان در مقابله با خطاها و شکست¬ها و به خصوص جلوگیری از تکرار خطا یاری رساند. کلید واژه ها: یادگیری، شکست، یادگیری تجربی، یادگیری از شکست، تحلیل گفتمان
    Abstract
    In the field of Entrepreneurship, many researchers believe that efforts to launch and develop new businesses are not always successful. Whilst some efforts lead to failure, Entrepreneurs have the opportunity to learn from their unsuccessful experience, and increase their chance of success in their next entrepreneurial effort. However, learning from failure, is a very complex, difficult and emotional process which requires careful study in order to identify suitable strategies to overcome its obstacles. Facing failure in different stages of the entrepreneurial process is very common and predictable matter in experiential learning, which is based on trial and error methods (opportunity creation view). The important matter is the need for learning from failures and not to repeat them in future. This would pave the way for the entrepreneurs’ progress. Therefore, in the qualitative study presented in this thesis, we used narrative and discourse analysis methods, to study the career narratives of 10 successful entrepreneurs and presented a model of entrepreneurial learning from failure. These entrepreneurs had many failure experiences in their working lives, but successfully overcame them and guaranteed the survival and development of their businesses. Now then, it is hoped the results of this study, will bring Iranian entrepreneurship students, executives and entrepreneurs increase their likelihood of success in their future businesses and reduce their costs of failures, and finally, avoid them from repeating the same errors by identifying the learning from failure process, its main components, influencing factors and also its outcomes. Key words: Learning, failure,experimental learning, learning from failure, narrative approch