طراحی چارچوب شایستگی های اساتید کارآفرینی جهت تربیت دانشجوی کارآفرین
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 96;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50482
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- شیما فرخ
- استاد راهنما
- قنبر محمدی الیاسی
- چکیده
- در حال حاضر، با توجه به روند روبه رشد نقش کارآفرینی در کشور، اثربخشی آموزش ها در گروه ها و دانشکده ها ی کارآفرینی از دغدغه ها و کنجکاوی های اساسی متولیان امور می باشد. در این میان، استادان از جمله مهمترین عواملی هستند که تاثیرگذاری آنها در تحقق رسالت دانشکده های کارآفرینی و اثربخشی آموزش های کارآفرینی اجتناب ناپذیر است. استادان موفق بایستی از مجموعه توانمندی ها و صلاحیت هایی برخوردار باشند که نداشتن هریک از آنها، مانعی برسر راه تربیت دانشجوی کارآفرین تلقی می¬شود. بنابراین شناخت این صلاحیت ها و ساختاربندی آنها در یک چارچوب شایستگی، گامی اساسی در کارآمدی آموزش کارآفرینی و درنتیجه بهبود یادگیری دانشجویان تلقی می شود. بنابراین این سوال مطرح می شود که چارچوب شایستگی های مناسب اساتید کارآفرینی جهت پرورش دانش آموخته کارآفرین در دانشگاه کدام است؟ خوشه های شایستگی اساتیدکارآفرینی در چارچوب موردنظر کدام ها هستند؟ شایستگی ها و ابعاد هر یک از شایستگی ها ی اساتید کارآفرینی کدام است؟ در این پژوهش براساس بازخوانی ادبیات و استخراج مدل مبنا که شامل سه بعد اصلی دانش، مهارت و ارزش می باشد با بهره مندی از تکنیک مصاحبه با خبرگان، شایستگی های دانش آموخته مطلوب کارآفرین و سپس چارچوب شایستگی اساتید کارآفرینی برای تربیت دانش آموخته کارآفرین مشخص شده است و با استفاده از تشکیل گروه کانونی به منظور اعتبار یابی چارچوب و بهبود آن چارچوب نهایی تدوین شده است. چارچوب پیشنهادی شامل سه خوشه دانش ها، مهارت ها و ارزش ها است. خوشه دانش دربرگیرنده 4 شایستگی دانش کسب وکار، دانش محیط کسب وکار، دانش استعدادیابی و دانش یادگیری-یاددهی معلم کارآفرینی می باشد. خوشه مهارت ها متشکل از شایستگی های مهارت های یادگیری معلم، مهارت های یاددهی، مهارت برقراری ارتباط، مهارت ایجاد کسب وکار و مهارت تحلیل محیط کسب وکار می باشد. در نهایت خوشه ارزش ها در برگیرنده ارزش های حرفه ای و ارزش های یادگیری است که هر شایستگی خود شامل مصادیق و ابعاد شایستگی می باشد. واژگان کلیدی: شایستگی، چارچوب شایستگی، استاد کارآفرینی، دانشجوی کارآفرین
- Abstract
- At present, with regard to growing trend of entrepreneurship role in Iran, the education effectiveness in entrepreneurship universities is important problem of administrators. In the meantime, teachers are one of the main factors that their influence on perform entrepreneurship universities mission and effectiveness of entrepreneurship education is inevitable. Successful teachers must have competencies that lack of any them is the barrier against entrepreneurial student development. So recognizing these competencies and structuring them in a competency framework is considered in effective entrepreneurship education and improvement of student learning. Ein soal matrah mishvad k which is the appropriate competency framework of entrepreneurship teachers for developing entrepreneur graduate? Which is the competency clusters of entrepreneurship teachers in desired framework? Which is competencies and dimensions of each competency in teachers? In this research, according to rereading literature and extracting the base model, includes three main aspects: knowledge, skill & value, with utilizing interview with experts, the competencies of desired entrepreneur graduate and then entrepreneurship teacher competency framework for developing entrepreneur graduate is marked. The proposed framework includes three clusters knowledge, skill & values. Knowledge clusters includes 4 competencies: business knowledge, business environment knowledge, estedad yabi knowledge, learning-teaching knowledge. Skills clusters includes: teacher learning skills, teacher teaching skills, communication skills, eijad business skilles, business environment analysis. Finally, values clusters include occupational values & learning values. Any competency has dimensions. Keyword: Competency, Competency framework, Entrepreneurship teacher, Novice entrepreneur.