طراحی مدل کسب وکار الکترونیک برای کسب وکار خرده فروشی – مطالعه موردی: شرکت نما بازار پارسی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48095;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 35
- تاریخ دفاع
- ۰۷ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- حسام الدین عالمیان
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- رشد قابل توجه در تعداد کاربران اینترنت، انگیزه و فرصت لازم را برای شکلگیری بازارهای الکترونیکی و کسبوکار الکترونیکی به صورت جهانی و منطقه ای فراهم آورده است؛ به تعبیر دقیقتر افزایش تعداد کاربران اینترنت به معنی افزایش ارزش اقتصادی شبکه اینترنت شده است. از طرفی با افزایش تجربه کاربران از پتانسیلهای ایجاد شده بواسطهی شبکه جهانی اینترنت (وب)، کارآفرینان از پتانسیل ارزشمند ایجاد شده بواسطهی افزایش منابع درآمدی شرکتهایشان آگاهی یافتند. علی رقم شروع کند فروش آنلاین محصولات و ارائه آنلاین خدمات به مشتریان، حجم فروش در سال 1999 به بیش از 20.3 بیلیون دلار و در سال 2000 به 29 بیلیون دلار و در سال 2001 به رقمی برابر با 33 بیلیون دلار افزایش یافت. بر اساس تحقیقات موسسه فاستر ، در سال 2007، کشور آمریکا که با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم می کرد، به تنهایی به حجم خرده فروشی اینترنتی به رقم 175 میلیارد دلار دست یافت و براساس پیش بینیای که توسط این موسسه صورت پذیرفت، تخمین زده می شد که سالیانه حدود 30 میلیارد دلار به این عدد افزوده شود و برای سال 2012 به حدود 335 میلیارد دلار بالغ شود. کسبوکار الکترونیکی که زمانی تنها به تعداد محدودی بنگاه و موسسه محدود بود، در حال حاضر به عصری وارد شده است که حدود یک چهارم جمعیت جهان به عنوان عضو و کاربر شبکه و بخش زیادی از آنها به صور مصرف کننده در آن حضور دارند. از لحاظ ماهیت، انقلابی در حال رخ دادن می باشد و مدیران کار آفرین و مخاطره جو، مدلهای جدیدی را برای کسبوکار، اقتصاد و دولت ایجاد می کنند. این پژوهش با هدف ارائه یک مدل کسب و کار الکترونیکی نوآورانه برای خرده فروشی، بر مبنای آنتولوژی جامع استروالدر پایه ریزی شده است. این آنتولوژی برای ارائه و طراحی مدلهای کسبوکار الکترونیکی بکار میرود و از آن بهعنوان "تعریف دقیقی از موارد کسبوکار الکترونیکی و اجزاء وابستهی آن در مدل کسبوکار شرکت" یاد می شود. بنابراین در این پژوهش که بصورت آمیخته صورت گرفته است به شناسایی اجزا 9 حوزه از این آنتولوژی پرداخته می شود که به این منظور؛ در قسمت کیفی ، به شناسایی اجزا مدل کسب و کار الکترونیکی خرده فروشی از طریق مصاحبه با پنج نفر از خبرگان دانشگاهی این صنعت و همچنین تحلیل پنج نمونه از خرده فروشیهای الکترونیکی ایران و بزرگترین خردهفروشی الکترونیکی جهان - آمازون- پرداخته شده؛ سپس در مرحله دوم از پژوهش که بصورت کمی می باشد، با طراحی پرسشنامه ای به جمع آوری دیدگاه 78 نفر از خبرگان فعال این در صنعت در خصوص اولویت هر کدام از اجزا مدل کسب و کار الکترونیکی خرده فروشی اقدام گردید. سپس به اولویت بندی حوزه ها و اجزا مدل کسب و کار بر اساس آزمون فریدمن پرداخته شده است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، منابع و شایستگی ها بالاترین اولویت و سپس فعالیت ها و پیکربندی ارزش دومین اولویت را در بین اجزا مدل کسب و کار الکترونیکی خرده فروشی کسب نمودند. از طرفی مدل درآمدی کمترین اولویت را در بین این 9 جزء نقش ایفا میکند. همچنین شایستگی های مرتبط با کالا/خدمات با بیشترین اولویت در خط مقدم منابع و شایستگی ها نقش ایفا می نمایند. واژههای کلیدی: مدل کسب و کار الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، خرده فروشی، مدل نوآورانه
- Abstract
- Increasing the number of Internet users is cause forming the universal and local Electronic market, in the other hand increasing the number of Internet seers cause increasing the economical value of ISP. To understand the ability's potential of Internet, it have to be mention in 1991 there were just 3 million users and there was no E-commerce but in the year 1999 more than 150milion people accessed Internet and a quarter of that society purchased by the Internet continuously. Company fined the potential of E-commerce out by increasing the number of income sources Financial value of E_ shopping was more than 20 billion dollar in the year 1999 and it was more than 29 billion dollar and 33 billion dollar in the years 2000 and 2001. Based on Forrester company researches in the year 2007, America which was faced to economical trouble, could earn 170 milliard dollars by E_ shopping and the company predict that it can be raised 30 milliard dollar per year then it would be more than 330 milliard dollar in the year 2012. This research formed to represent an e-business model for retailing based on general anthology of Osterwalder and just for knowing the mechanism of each 9 parts of the model. This research is a mixed one, in the qualitative parts; it had been proceed to recognize parts of model of electronic commerce for retail by interviewing 5 master of this subject and analyzing 5 example of Persian electronic commerce and the greatest universal one. Then in the next step of the research which is based of quantity, we asked 78 experts to say their opinion about the priority of each part of the model by a questionnaire. Then we sorted domains and parts of the model based on Friedman test and as a result, sources and resource had the best rank between parts of Electronic commerce of retail. Keywords: e-business model, Electronic commerce, retailing, design business model