شناسایی و اولویت بندی مولفه های توسعه فرهنگ کارآفرینی از طریق تلویزیون و عوامل بازدارنده آن در رسانه ملی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50681;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 115
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- زهرا خرمی
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- مطالعات بسیاری بر اهمیت توسعه فرهنگی در مسیر توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی تاکید کرده¬اند بطوریکه به¬تدریج واژه فرهنگ کارآفرینی به¬عنوان یک برساخته و مفهوم جدید شکل گرفته و ابعاد خاص خود را دارد. این ابعاد در بعد ویژگی¬های شخصیتی شامل تمایل به ریسک¬پذیری، نیاز به توفیق، مرکز کنترل درونی، خلاقیت، استقلال¬طلبی، اعتماد به خود و در بعد دیگر شامل توانایی مدیریت و نفوذ بر دیگران، کار تیمی، پشتکار و علاقه به کوشش می-شود. در توسعه و نهادینه¬سازی فرهنگ کارآفرینی در جامعه، بنیان¬هایی چون خانواده، نهادهای آموزشی، دولت، شبکه¬های اجتماعی، صنعت و رسانه جمعی مشارکت و تاثیر دارند. لذا انتظار می¬رود رسانه جمعی بتواند از مسیر تاثیر بر ارزش¬های فرهنگی افراد به توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک نماید. مطالعات پیرامون اهمیت نقش رسانه در توسعه کارآفرینی و افزایش جذابیت کارآفرینی در جامعه بر نقش داستان¬سرایی و ارائه¬ی داستانهای موفقیت تاکید دارند و به¬علاوه در بررسی تاثیر رسانه بر فرهنگ کارآفرینی، تنها بعد ریسک¬پذیری را بررسی کرده¬است. با این وجود سایر ابعاد فرهنگ کارآفرینی و سایر نقش¬های ممکن رسانه¬ها مطالعه-نشده باقی مانده¬است. هرچند مطالعات بسیاری پیرامون نقش فرهنگ ملی در توسعه کارآفرینی انجام شده، اما هنوز توافقی بر روی ابعاد فرهنگ کارآفرینی به¬عنوان یک برساخته-ی جدید وجود ندارد. لذا مطالعات کافی در زمینه تاثیر رسانه بر فرهنگ کارآفرینی وجود ندارد و مطالعات اندکی هم که صورت گرفته است، رسانه را بطور مشخص معین ننموده¬اند و در مواردی که یافته و بررسی شد، نوع رسانه مشخص نشده و به لغت "رسانه جمعی" اکتفا گشته است. در واقع تفاوت¬های کارکردی رسانه¬های مختلف در پژوهش¬ها نادیده گرفته شده است. در این پژوهش کیفی، هدف شناسایی مولفه¬های سه نقش شناختی، هنجاری و تنظیظمی تلویزیون در کسیر توسعه فرهنگ کارآفرینی می¬باشد و در عین حال موانع موجود در رسانه ملی ایران شناسایی شده است. برای این منظور، ابتدا با مرور مطالعات مشابه و نیز انجام مصاحبه ها عمیق، داده¬های لازم گردآوری شده است. جامعه آماری مورد نظر شامل متخصصین و فعالین ترویج فرهنگ کارآفرینی در رسانه اعم از برنامه¬سازان، مسئولین رسانه ملی و اساتید دانشگاه می¬شود. با استفاده از تحلیل اسنادی و دو سطح کددهی باز و محوری، داده¬ها تحلیل شده و چارچوب نقش¬های شناختی، هنجاری و تنظیمی رسانه بر اساس کارکردهای تلویزیون استخراج گردید. تمامی رسانه¬ها در ایفای نقش¬های خود، هرچند متفاوت، با مشکلات و کاستی¬هایی روبرو هستند و رسانه ملی نیز از این امر مستثنی نیست. این پژوهش، به¬علاوه به¬دنبال یافتن و تحلیل مشکلات رسانه ملی جهت توسعه فرهنگ کارآفرینی بوده و عوامل بازدارنده موجود در رسانه ملی بر اساس مدل سه¬شاخگی در سه دسته عوامل بازدارنده زمینه¬ای، ساختاری و محتوایی شناسایی و تحلیل شده¬اند. نتایج تحلیل داده¬ها می¬تواند در توسعه نقشه راه توسعه فرهنگ کارآفرینی در تلویزیون موثر باشد. کلید واژگان: توسعه فرهنگ کارآفرینی، رسانه¬های جمعی، تلویزیون، کارکردهای رسانه، نقش شناختی، نقش هنجاری، نقش تنظیمی
- Abstract
- There have been many studies about the importance of culture on the way to develop entrepreneurship and economic growth so that entrepreneurial culture has become a new concept. Family، educational institutions، government، social networks، industry and mass media play an important role in creating entrepreneurial culture in the society. So we suggest that mass media can influence entrepreneurial culture development by acting through values embedded in different cultures. This paper summarizes the fragmented approaches to entrepreneurship development through mass media and provides a framework for future researches. Media can affect on peoples' thought، values and behavior thus the research aims to find cognitive، normative and regulative roles of Television on the way to promote entrepreneurial culture. The data is gathered using deep interviews with experts of both areas. The framework is shaped using Open and Selective Coding. The results are coded considering media functions (Surveillance، correlation of the parts of society، transmission of the social heritage and Entertainment). 46 cognitive roles، 31 normative roles and 17 regulative roles have been recognized. They have also been ranked using a questionnaire. The framework shows that the entertainment function of media is appropriate for normative roles of television. The surveillance function and correlation of the parts of society are appropriate to introduce the entrepreneurial culture to the society (cognitive roles). Iran Television has been specially investigated to find the contextual، structural and Program-making obstacles. The long-term and also short-term solutions have been provided. Key Words: Entrepreneurship، Entrepreneurial Culture، Mass Media، Television