عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل اساسی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط قطعه سازان ‏خودرو (شرکتهای قطعه سازی فعال ایران خودرو)‏




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48619;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 40
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    کامبیز طالبی

    اساس رقابتمندی سازمانی در اقتصاد کنونی از منابع ملموس و غیر ملموس پیشین به دانش تبدیل شده است و از طرفی دیگر تمرکز سیستمهای اطلاعاتی نیز از مدیریت اطلاعات به مدیریت دانش تبدیل گردیده است. کسب¬وکارهایی که بتوانند به صورت کارا دانش موجود در سازمان خود را کسب کنند و از آن در راستای فرآیندهای کسب¬وکار استفاده نمایند، محصولات و خدمات این کسب¬وکارها از مزیتهای رقابتی مناسبی در بازار برخوردار خواهند بود(Wong & Aspinwall, 2005). بسیاری از سازمانها به عنوان کسب¬وکارهای دانش مدار مطرح می¬باشند که مدیریت دانش در آنها اساس کار را تشکیل می¬دهد. امروزه سازمانهایی که رقابتمندی در بازار را موضوع محوری برای خود قلمداد می¬کنند، مدیریت دانش را به عنوان یکی از فعالیتهای مطرح برای اثر بخشی فعالیتهایشان در نظر می¬گیرند(Volpel & Davenport, 2001). از سوی دیگر از آنجائیکه نرخ شکست پروژه¬های مدیریت دانش ضرورت دارد. شناخت عوامل اساسی موفقیت می تواند کسب¬وکارها را در نیازسنجی، برنامه¬ریزی، اجرا و پیاده¬سازی مدیریت دانش یاری دهد تا احتمال شکست پروژه¬های مدیریت دانش را کاهش دهد. در تحقیق حاضر، ابتدا مجموعه¬ای جامع از عوامل اساسی موفقیت در اجرای مدیریت دانش با استفاده از تجارب دیگر کشورها و محققین پیشرو در ادبیات موضوع استخراج گردیده است. با شناسایی این عوامل استخراج شده از ادبیات و ارائه آن به خبرگان دانشگاهی، نظرات آنها در مورد این عوامل و محیط کسب¬وکار کشور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. سپس بر اساس عوامل تأیید شده توسط خبرگان دانشگاهی، برای هر عامل، شاخصهایی مشخص شده که نشان¬دهنده محورهای مورد توجه در هر عامل می¬باشد. این عوامل در قالب پرسشنامه به مطلعین صنعت قطعه سازی خودرو در بخش قطعه سازان زیر مجموعه¬ی شرکت ایران¬خودرو ارائه گردیده و در نهایت مدلی از عوامل اساسی موفقیت برای مدیریت دانش در این بخش ارائه گردیده است. کلمات کلیدی: مدیریت دانش، کسب و کارهای کوچک و متوسط، عوامل اساسی موفقیت
    Abstract
    This paper aims to identify and prioritize the critical success factors (CSFs), which have been proposed in the form of empirical and theoretical studies by different authors and scholars. From the literature review, we selected twelve factors and then used a structured interview with academic experts and canvassed their opinions about accuracy of these twelve factors. Then we designed a questionnaire according to literature review and the opinions. The reliability and validity of the instrument was affirmed by using statistical analysis tests and its structural validity was also confirmed by factor analysis. The analysis of these CSFs showed that strategic management, organizational infrastructures and culture factors were perceived to be the most important factors, whereas, factors such as human resource management, processes, measurement of KM, organizational recourses and benchmarking were among other factors that had less significant impact on the successful implementation of knowledge management in SMEs. This paper could be of value to researchers of KM in general, and to implementers of KM programs. It presents a range of critical issues to adoption of KM initiatives. Since companies may not be able to manage all aspects of knowledge at the same time, an ordered list of CSFs will provide a clue to Iranian SMEs which are keen to implement KM initiatives to prioritize and adjust their knowledge practices. Also this study has high potential to enhance the perception of KM practices amongst researchers and practitioners. Key words: Critical success factors, Knowledge management, Small & Medium sized enterprises