تاثیر آموزشهای تشخیص فرصت بر قصد کارآفرینانه دانشجویان پرستاری
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48723;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 54
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمود مرادی
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- قصد کارآفرینانه عبارتست از قصد راه اندازی یک کسب و کار در آینده نزدیک. قصد و عوامل موثر بر آن، از جمله آموزش یکی از موضوعات مورد توجه محققان بوده است. در این تحقیق با استفاده از مدلهای مبتنی بر قصدکارآفرینانه تاثیرآموزشهای تشخیص فرصت بر قصد کارآفرینانه دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد زنجان میباشند که از میان آنان 56 نفر از ورودیهای سال تحصیلی 88-87 به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. در این تحقیق که به صورت شبهآزمایشی با استفاده از دو گروه آزمایش و کنترل به صورت پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت یک دوره برنامه آموزش کارآفرینی با تمرکز بر بحث تشخیص فرصتها در بخش بهداشت و سلامت برای گروه آزمایش اجرا گردید. قصدکارآفرینانه هر دو گروه قبل و بعد از اجرای برنامه آزمایشی با استفاده از پرسشنامه قصد کارآفرینانه لینان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ در آزمون پایلوت بر روی دانشجویان مامایی مورد تایید قرار گرفت. میزان آلفای کل 0.8353 بود. نتایج تحقیق نشان داد که قصد کارآفرینانه گروه آزمایش بعد از اجرای برنامه آموزش تشخیص فرصتها تفاوت معناداری با قبل از اجرای برنامه آموزش ندارد. علت این مسئله ممکن است بالا بودن جذابیت استخدام و امید به استخدام در دانشجویان پرستاری باشد. همچنین از میان سه عامل اصلی پیشبین قصد تنها هنجارهای ذهنی بود که تفاوت معناداری را نسبت به پیش از اجرای برنامه آموزشی نشان میداد تحقیقات بعدی که به بررسی و مقایسه قصد کارآفرینانه در میان دانشجویان رشتههای مختلف و همچنین سنجش قصد در مراحل مختلف آموزش بپردازد میتواند علت عدم تاثیر آموزش برقصد کارآفرینانه دانشجویان برخی از رشتههای تحصیلی را مشخص نماید. کلمات کلیدی: قصد کارآفرینانه ، نگرش نسبت به راهاندازی ، هنجارهای ذهنی ، تلقی از کنترل رفتاری ، تلفی از امکانپذیر بودن ، تلقی از مطلوبیت ، تمایل به اقدام
- Abstract
- This paper presents a study of entrepreneurial intentions among nursing students in Zanjan Azad University. Data was collected twice: first at the beginning of the first semester and before an entrepreneurial training program (ENT) performed, and second, 75 days later after ENT program was accomplished. The training program focused on opportunity recognition assumed to have positive effect on entrepreneurial intention because there it did not involve practical aspects of start up and giving participants thought of potential barriers. Results found that unlike many studies that show entrepreneurial training program positively influence entrepreneurial intentions of students, this study find very low effect of entrepreneurial training program on entrepreneurial intentions of nursing students. This paradoxical finding might be as a result of other factors such as greater chance of nursing students to be employed after graduation in Iran. Our results also showed that like entrepreneurial intention, self efficacy had not been influenced by training program .Social norms been influenced by ENT but attitude toward behavior and perceived self efficacy did not influenced. Keywords: Entrepreneurial Intention, Subjective Norms, Personal Attractiveness, Entrepreneurship Training Program.