ارزیابی عوامل موثر در رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخشهای ویژه و عمومی بیمارستانهای دولتی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53152
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- لیلا رحمانی
- استاد راهنما
- محمدمهدی تنعمی
- چکیده
- در اکثرسازمان های مراقبتی - بهداشتی ، پرستار از بزرگترین منابع انسانی بوده و نقش عمده ای را در کیفیت ارائه خدمات ،افزایش کارایی وپیشرفت سازمان (بیمارستان ) ایفا می کند.رضایت شغلی کارکنان در بخش پرستاری می تواند در کیفیت خدمات مراقبتی ارایه شده به بیماران تاثیرگذارد لذا شناسایی عوامل تقویت کننده آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این بررسی ارزیابی عوامل موثر در رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخش های ویژه و عمومی بیمارستانهای دولتی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شده و براساس نتایج بدست آمده پیشنهاداتی ارایه گردیده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده وجهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم افزار spss استفاده شد. دراین نمونه بخش ویژه 89.5 درصد ودر بخش عمومی 96 درصد زن بوده اند.که در بخش ویژه بیشترین فراوانی 31.3 درصد، 25 تا 30 سال وکمترین فراوانی14 درصد زیر 25 ساله، می باشد. در بخش عمومی بیشترین فراوانی 38.8 درصد، 25 تا 30 سال و کمترین فراوانی 12.9 درصد بالای 40 سال، بوده اند. در بخش های ویژه گروه لیسانس نسبت به فوق لیسانس از رضایت بیشتری برخورداراند که در بخش های عمومی این رابطه معنی دار نبوده است .میزان رضایت شغلی این دو گروه درحدمتوسط می باشد .در هر دو گروه از 7 شاخص سازنده رضایت شغلی میزان ارتقا و امنیت " کم " ، میزان رضایت ازارتباط با همکاروماهیت کار " متوسط "و میزان مدیریت و اهمیت شغل "زیاد" بدست آمده است.در هر دو گروه همبستگی مثبت بین سلامت روان ورضایت شغلی وجود داشت.در بخش های ویژه شرایط فیزیکی، امکانات رفاهی، سابقه کار وداشتن شیفت ثابت همبستگی مثبت و معنی داری با رضایت شغلی دارند.در بخش های عمومی ارتباط خانوادگی وسلامت جسمانی همبستگی مثبت و معنی داری با رضایت شغلی دارند . درپرستاران بخش های ویژه تنهاعامل موثر از دسته متغیرهای مستقل مورد بررسی "مشارکت"بود. در بخش های عمومی به ترتیب مشارکت ،جوسازمانی و برابری و انصاف شناسایی شدند. با توجه به اینکه عوامل موثر در رضایت مندی دو گروه شباهت و تفاوت های با هم وجود دارند. بهتر است برای بهسازی رضایتمندی دو گروه به عامل های مهم وموثر توجه وبرای آنها جداگانه برنامه ریزی نمود.
- Abstract
- In sample health care organizations, nurse is one of the most important human resources and plays a significant role in rendering services with quality, increasing efficiency and improving organization (hospital).job satisfaction of Nurses personnel working at nursing ward could affect quality of providing patients with health services; therefore recognizing effective factors is very important. In this study we evaluation affective factors in job satisfaction of Nurses working at intensive care and general wards of public hospitals affiliated to shahid Beheshti University of Tehran and some suggestions are made based on the results. Research method based on descriptive- mensurative kind and data analysis by spss software. In this sample 89.5% of intensive care ward and 96%of general ward staff were women. At intensive care ward the maximum frequency was 31.3% between 25to30 years old and the minimum frequency was14%under 25years old.at general ward the maximum frequency was38.8% between 25to30 years old and the minimum frequency was12.9% than 40 years old. At intensive care wards persons holding bachelor's degree are more satisfied than master's degree holding and this correlation was meaningless in general ward. Scale of job satisfaction of both groups is mean. In both groups, from7 indexes of job satisfaction. Scale of promotion and security was “low” Scale of satisfaction from relation with colleague and work nature was “mean “and scale of management and job importance was”high”.In both groups there was a positive correlation between mental health and job satisfaction. At intensive care ward, physical condition, welfare facilities, work record and have fixed shifts have positive and meaningful correlation with job satisfaction. At general ward, family relations and physical health have positive and meaningful correlation with job satisfaction. In nurses intensive care ward the only effective factor among independent variables was “partnership”. At general