بررسی کارکرد عقل عملی در اخلاق ارسطو
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 0-54;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44819
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- مینو لعل روشن
- استاد راهنما
- مهدی قوام صفری
- چکیده
- در این تحقیق سعی بر آن است تا با بررسی کارکرد و خصوصیات عقل عملی و یا همان حکمت عملی در چارچوب نظریه اخلاقی ارسطو، حیث معرفتشناختی این نظریه مورد مداقه قرار گیرد؛ حیطه کارکرد عقل عملی، در برگیرنده حیطههایی از قبیل شناخت غایت، تشخیص امور به مثابه درست و نادرست و تصمیمگیری برای عمل میباشد؛ در یک کلام در نظریه اخلاقی ارسطو، این حکمت عملی است که وظیفه پاسخ دادن به پرسش "چه باید کرد" را بر عهده دارد. ابتدا برای پیبردن به اهمیت عقل عملی در نظریه اخلاقی ارسطو و نشان دادن نقش تعیینکننده آن در تصمیمگیری فاعل اخلاقیِ ارسطویی، به بررسی رابطه آن با سعادت که نقطه عزیمت اخلاق ارسطو است، پرداخته و سپس نقش آن را در انجام "عمل فضیلتمندانه" که بنیاد این نظریه اخلاقی است، نشان میدهیم. پس از این مقدمات به گونهای مفصل و مبسوط به بررسی خصوصیات و کارکرد این قوه پرداخته و در آخر به برخی نتایجی که از نظریه اخلاقی ارسطو با محوریت حکمت عملی ناشی میشود، اشارهای گذرا مینماییم. ذکر برخی خصوصیاتِ فرااخلاقی این نظریه، به مثابه نتیجهگیری و مقایسه این نظریه اخلاقی با نظریات رقیب بوده و موجب میشود تا نقاط قوت آن در مقایسه با دیگر نظریات رایج و متداول اخلاقی به چشم آید.
- Abstract
- In this Thesis I have tried to show in Aristotle’s view, how a moral agent decides on what to do in a practical situation. I mean not to fully investigate the intellectual process by which a rational choice is formed, or to examine the problem of akrasia, but I want to show roughly of what kind this cognitive process would be. For this reason, I have tried to elucidate the role of practical reason in Aristotle’s ethical theory as the main decisive factor in making a decision and then some relevant issues such as Ends, different attitudes towards Happiness, different kinds of excellences, theory of the Mean and nature of virtues. I have hinted to the concept of Happiness in Aristotle’s view, in order to find a place for moral virtues in happiness and then to investigate the function of phronesis in these so called moral virtues. At last I have examined the structure and features of this rational excellence in full length. This thesis includes an additional part which contains some metaethical considerations about Aristotle’s moral thoughts and comparisons with some of other prevailing moral theories.