ارزیابی آزمایشگاهی نرم افزارهای موجود تعیین مکانهای مناسب برداشت مصالح رودخانه ای (شن و ماسه) و ارائه بسته نرم افزاری مناسب
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی-سازه های آبی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49007;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4437
- تاریخ دفاع
- ۲۱ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مونا غفوری آذر
- استاد راهنما
- ابراهیم امیری تکلدانی
- چکیده
- انسان با فعالیتهایی که در رودخانه¬ها برای مقاصد عمرانی نظیر کانال¬سازی، ساخت سد و انحراف آب انجام می¬دهد، به صورت مستقیم روی رودخانه¬ها اثر می¬گذارد. یکی از فعالیتهای مخربی که بر رودخانه¬ها تحمیل میشود برداشت شن و ماسه از بستر آنها است که عموماً باعث انحراف مسیر جریان و گسترش محدوده سیلاب، فرسایش بستر و ساحل و کاهش تراز بستر رودخانه شده وپایداری سازه¬ها با فونداسیون¬های کم¬عمق نظیر پل¬ها و یا سازه¬های تنظیم شیب را به مخاطره می-اندازد. این تحقیق در دو بخش مدل آزمایشگاهی و مدل ریاضی انجام شده است. در بخش مدل آزمایشگاهی، اثر پارامترهای مختلف عمق و طول بر روی نحوه جابجایی حفره برداشت مصالح برای دو دانه بندی مختلف بررسی شده و روابطی برای محاسبه ماکزیمم عمق آبشستگی و سرعت پیشروی حفره ارائه شده است. همچنین برای بررسی دقیق اثرهای برداشت مصالح رودخانه¬ای، از مدل¬های ریاضی و نرم¬افزارهای هیدرولیک رسوب برای انجام دادن شبیه¬سازی مناسب مسئله در ابعاد مختلف استفاده شده است. برای انتخاب مدل مناسب از بین مدل¬های موجود در زمینه انتقال رسوب، به ارزیابی قابلیت¬های هر کدام از مدل¬ها پرداخته و بر اساس امتیازهای کسب شده، مدل¬های برتر انتخاب و با مقایسه نتایج حاصل از مدل آزمایشگاهی و مدل¬های منتخب، بهترین مدل برای شبیه¬سازی رفتار رودخانه در اثر برداشت شن و ماسه ارائه شده است.
- Abstract
- Human activities on the rivers for construction purposes such as canalization, dam construction and water diversion are directly affecting them. One of the destructive activities that are imposed on the rivers is the removal of sand and gravel from River Bed which will commonly result in flow diversion and expansion of flood range, bed and beach erosion and reduction in river bed level. The stability of shallow structures such as bridges and slope adjustment structures will be put in danger too. It is necessary that the effects of sand and gravel removal on hydraulic behavior of the river be investigated accurately. This study can be categorized in two experimental and mathematical parts. In the experimental model, the effects of various parameters of the depth and length on the transport of pit, which is made by removal of material, are investigated. The experiments were carried out for two different aggregations of materials. And relations to calculate the maximum scouring depth and maximum speed of the pit transport are also presented. For accurate assessing the effects of river materials, Mathematical models and sediment hydraulics software for proper simulation of the problem in various dimensions has been used. To select appropriate models from existing models in the field of sediment hydraulics transport, each model is evaluated and Based on the capabilities of each of the models and their earned points, the top models are chosen and by comparing the results of laboratory model and the selected models, the best model to simulate behavior of removal of sand and gravel from the river is presented.