عنوان پایاننامه
زیبایی شناسی پارودی در سینمای پست مدرن
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50695
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- شیوا قنبریان
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری, احمد الستی
- چکیده
- چکیده فرآیند تولید فیلم پارودی، شش روش پایه¬ای را به کار می¬بندد که عبارتند از: تکرار، واژگونی، گمراهی، ترجمه تحت اللفظی، گنجایش خارجی و اغراق. روش¬های مذکور در تمام سطوح گفتمان فیلمیک، شامل شخصیت¬ها، صحنه، روایت و سبک فیلم، عمل می¬کنند. با استفاده از این روش¬ها، گفتمان فیلم پارودی به صورت شیوه¬ای استاندارد در فیلم¬سازی در می¬¬آید. در رساله حاضر، بررسی روش¬های پژوهش حاضر، از سه فصل تشکیل شده است. در فصل اول، تعاریف و نظریه¬های پارودی در حوزه-های ادبی، هنری و نقد، بیان می¬شود. در فصل دوم، پارودی در سینما تحلیل می¬شود. در فصل سوم، روش¬های پارودیک در آثار مل بروکس بررسی می¬شوند و تغییراتی که در فیلم¬های منبع به منظور ساخته شدن پارودی صورت می¬گیرد، تحلیل می¬شوند. فیلم¬ پارودی، در تمام سطوح گفتمان فیلمیک، تابع فیلم¬ منبع است. چنین شباهت¬هایی به دلیل لزوم یادآوری فیلم منبع است. پارودی، فیلم منبع را بر مبنای کمدی و خصلت¬های کمیک تغییر می-دهد. به عبارتی دیگر، تمام ویژگی¬هایی که با خنده و کمیک، منافات دارند، یا حذف می¬شوند و یا تغییر داده می¬شوند. گستره چنین تغییراتی در حوزه تم، داستان و شخصیت¬ها صورت می¬گیرد. تغییرات نامبرده، تفاوت¬های فیلم¬ پارودی را با آثار منبع¬، شکل می¬دهد. واژگان کلیدی: پارودی، کمیک، بررسی زیبایی شناختی، مل بروکس
- Abstract
- Abstract Film parody employs six primary methods along the lexical, syntactical and stylistic planes: reiteration, inversion, misdirection, literalization, extraneous inclusion and exaggeration. Utilizing these methods, film parody has created a formulaic means to generate its discourse in a standardized fashion. In this thesis, parodic methods have been examined at the levels of the lexicon, syntax and style by focusing in Mel Brooks’ films. This thesis has been organized of three parts. In part one, definitions and theories of parody have been considered in different extents such as literary and artistic criticism. In part two, parody in cinema has been considered. In part three, parodic methods in Mel Brooks’ films and changes that should be made from original films, will be considered. Film parody in all levels of filmic discourse follows original films. Such similarities are required to remind their resources. Parody changes original films based on comedy and comic characteristics. In the other words, characteristics which are inconsistent with comedy, should be removed or modified. These changes happen in the field of theme, story and characters. The mentioned changes make film parody different from its resources. Keywords: Parody, Comic, Aesthetic studies, Mel Brooks