عنوان پایان‌نامه

آسیب شناسی اقتباس ادبی در سینمای ایران۱۳۶۰تا ۱۳۸۸



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آسیب شناسی اقتباس ادبی در سینمای ایران۱۳۶۰تا ۱۳۸۸" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49566
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    محسن رحمانی

    چکیده این رساله سینمای اقتباسی دهه¬ی شصت را به لحاظ سیاست¬گذاری¬های موجود و همین¬طور عملکرد فیلم¬سازان و موانعی که باعث رشد نکردن سینمای اقتباسی صورت گرفت، بررسی خواهد کرد. این بررسی با سوالاتی هم¬چون (دلایل عدم رشد اقتباس ادبی در دهه¬ی شصت چیست؟) ادامه می¬یابد. در ادامه پیش فرض احتمالی که برای این آسیب مطرح می¬شود این است که مدیران سینمایی دهه¬ی شصت و سینماگران در این دوره با بی¬توجهی و سکوت در برابر بعضی رفتارهای نادرست و قوانین خشک و تک بعدی جلوی این مهم را گرفتند. همین¬طور در این نوشته ویژگی-های اساسی سینمای اقتباسی از تعاریف تا اصول و انواع اقتباسی مورد برسی قرار می¬گیرد. روش اصلی بررسی در این رساله بر روی آسیب¬های سینمای اقتباسی دهه¬ی شصت خواهد بود. از بین آثار اقتباسی تولید شده در این دهه تمرکز اصلی بر روی چهار اثر موفق و ناموفق خواهد بود که با توجه به موارد به دست آمده در اصول و فنون اقتباس به آنها پرداخته خواهد شد. مواردی که در تحلیل این آثار وجود دارد از حذف و اضافه¬های طرح و شخصیت آغاز و با ساختار روایت به اتمام می¬رسد. در ضمن این بررسی با جدول و آماری از فیلم¬های اقتباسی دهه¬ی شصت ارائه می¬شود. کلید واژه: سینمای اقتباسی، ادبیات، دهه¬ی شصت، روش¬های اقتباس، فیلم
    Abstract
    Abstract This research studies adoptive cinema considering existing policy and works of filmmakers and obstacles which cause blight in adoptive cinema. This study considers the questions like the reasons of the blight in literary adaptation in 60’s. Besides this probable supposition is regarded that managers and filmmakers in 60’s with their silence and negligence towards some inappropriate behavior and rules cause this blight. In addition this research studies the main characteristic of the adoptive cinema from definitions to basics and various adoptive styles. The main method of research in this study is analysis of the flaws of the adoptive cinema in 60’s. Among adoptive works of this period, the focus will be on four successful and unsuccessful works which will be studied considering the rules of adaptation. The facts which uses in the analysis of these works starts with the elimination and addition of the character and plot and will end with the structure of the narrative. Besides this study is provided by the statistics and charts of the 60’s adoptive films. Key words: Adoptive Cinema, Literature, 60’s Decade, Film