عنوان پایان‌نامه

کاربست مفاهیم حرکت و زمان در منظر شهری در طراحی مسیر سبز راه دارآباد



    دانشجو در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کاربست مفاهیم حرکت و زمان در منظر شهری در طراحی مسیر سبز راه دارآباد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    شهرسازی طراحی شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50157
    تاریخ دفاع
    ۱۵ شهریور ۱۳۹۰

    تجربه حرکت در منظر می تواند صرفا به معنای رسیدن به انتها نباشد، بلکه منبع لذت و رضایت خاطر فرد از رویدادها، فضاها و دیدهای پیاپی جذاب در طول مسیر حرکت و ایجاد فرصت های انتخاب متنوع باشد. این تجربه در حقیقت می تواند به عنوان یک اثر هنری همچون سناریوی یک فیلم که برای مخاطب همواره یادآور رویدادهای جذاب منظر مسیر در حین حرکت است، عمل نماید. اهمیت این موضوع بدین لحاظ است که چنین تجربه¬ای می بایست بر اساس سناریویی روایت گونه در راستای ایجاد کیفیات متنوعی چون اکتشاف، رازآلودگی، تنوع و انتخاب، تداوم تجربه فضا، یکبارگی، شگفتی و ... ، با کمک رویدادهای از پیش تعیین و یا زمینه سازی شده صورت گیرد تا بتواند روایتی مطلوب از حرکت تدریجی و نشاط بخش برای مخاطب ایجاد نماید. فقدان این نوع تجربه منظر علی الخصوص در مسیرهایی که دارای پتانسیل های بالقوه طبیعی و اصالت و هویت خاص هستند، قابل توجه و تاسف آور است. در این میان سبزراه دارآباد به واسطه کاراکتر طبیعی و بکر خود از یک سو و وضعیت نابسامان کنونی این مسیر تفرجی از سوی دیگر، زمینه توجه در ابعاد مختلف به ویژه منظر شهری است. این پایان نامه در چارچوب دیدی کاربردی و با بررسی نظریات راهنما و مستند ادبیات با محوریت موضوعات زمان، حرکت، تجربیات این دو مولفه در هنرهایی که نمود واضحی دارند چون موسیقی و سینما و در منظر شهری، به ارائه اصول کیفی طراحی پرداخته است. این اصول کلی در جهت کاربست مفاهیم حرکت و زمان در منظر شهری تدوین گشته و تا طراحی منظر مسیر سبز دارآباد ادامه یافته است. بواسطه اهمیت این مسیر تفرجی در میان رود دره های شاخص شهر تهران و وضعیت نامطلوب فعلی منظر آن، به طراحی منظر شهری و ارائه راهکارهای عملیاتی طراحی منظر این مسیر بر پایه و با تاکید بر مفاهیم مذکور پرداخته شده است. بنا به ضرورت راهنماها و الگوهای طراحی نیز بر مبنای اصول کلی استنتاجی از مطالعات نظری و شناخت و تحلیل وضع موجود محدوده مداخله ارائه گردیده است.
    Abstract
    The experience of moving through a path could have some other meaning except approaching a destination. It could be something as source of pleasure, satisfaction of events and spaces and serial visions along the paths and also it could give the chance of variable choices to the audience. Actually it could be like an experience of Art which is something like a film scenario that remembers the audience interesting events while passing through the path. The importance of the subject is that the experience has to base on a Narrative scenario which is preparing various qualities such as exploration, diversity and choice, continuous experiences of space, ambiguity, surprise and … from expected or prepared events, in order to create pleasure narrative from gradual moving for the audience. The lack of these kinds of experiences is seen especially in paths which have the natural potential and special identity which is remarkable and unfortunate. Between these cases, Darabad greenway is focused on because of the natural and pristine character on one hand and its current inconvenient situation on the other hand, different aspects and the urban landscape in particular. This thesis is written to offering the quality principles of design in practical frame of view with examining the theories and Documentary literature with a focus on issues of time, movement and experiences of these two components in some field of art which have clear effect like music, cinema and urban landscaping. The general principles were offered for applying the concepts of time and motion in the urban landscape and have been continued until designing the Landscape of Darabad greenway. Due to the importance of this promenade path along the most important river valleys of Tehran and its current inconvenient situation, practical solutions are provided for operational landscaping design which is based and focused on the concepts that has been mentioned. Perforce, guidelines and design patterns are presente