عنوان پایاننامه
نقش موج نوی سینمای فرانسه در شکل گیری موج نوی سینمای ایران
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53995
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- حامد رجبی
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری, احمد الستی
- چکیده
- چکیده این رساله با عنوان تأثیر موج نوی سینمای فرانسه در شکلگیری موج نوی سینمای ایران، میکوشد روند شکلگیری موج نوی سینمای ایران را بررسی کرده و به تأثیرپذیری آن از همتای فرانسوی اش می پردازد. منظور از موج نوی سینمای ایران در این رساله، جنبش سینماییست که در اواخر دههی چهل و اوایل دههی پنجاه خورشیدی در ایران شکل گرفت و به ساخته شدن فیلمهای متفاوت با رویکرد هنری و آوانگارد انجامید. فرضیهی این رساله این است که این موج نوی سینمای ایران به شکل مستقیم یا غیر مستقیم از موج نوی سینمای فرانسه الگوبرداری کرده و بر اساس آن شکل گرفته است. این رساله در پنج فصل و یک مقدمه و یک نتیجهگیری نوشته شده است. فصل اول با عنوان موج نو چیست؟ میکوشد تا شرایط به وجود آمدن و اصول کلیدی موج نوی سینمای فرانسه و تأثیرش در کشورهای مختلف را بررسی کند. فصل دوم با عنوان سینمای ایران پیش از موج نو، تصویری کلی از شرایط کلی سینمای ایران در دههی سی و چهل خورشیدی را ترسیم می کند. فصل سوم با عنوان پیشگامان موج نوی سینمای ایران، این افراد را معرفی میکند. فصل چهارم با نام عوامل مؤثر در پیدایش موج نوی سینمای ایران، عوامل اقتصادی و فرهنگیای را بررسی میکند که زمینهی پیدایش جنبشی سینمایی و فراگیر را به وجود آوردند. در فصل پنجم که عنوانش موج نوی سینمای ایران است، به بررسی خصوصیات این جنبش و فیلمهای ساخته شده در آن میپردازد. نتیجهی کلی که رساله این است که جنبش سینماییای که در ایران آن سالها اتفاق افتاد را میتوان موج نو نامید، به این دلیل که اولاً تحت تأثیر کامل موج نوی سینمای فرانسه قرار داشت و همچنین اینکه خصوصیات و ویژگیهایش کاملاً منطبق با سایر جنبش های سینمایی همزمانش در دیگر کشورهای جهان است که آنها را با نام موج نو می شناسیم.
- Abstract
- Abstract This dissertation, titled “The Influence of the French New Wave Cinema on the Development of the Iranian New Wave Cinema,” attempts to investigate the process that led to the formation of the Iranian New Wave and discuss the influence it took from its French counterpart. The Iranian New Wave, in this dissertation, refers to the cinematic movement that formed in Iran between the late 1960's and the early 1970's and that led to the production of films with an alternative, artistic, and avant-gard sensibility. The hypothesis investigated in this dissertation is that the Iranian New Wave, directly and indirectly, modeled the French New Wave and was formed on its basis. The dissertation is written in five chapters, with an introduction and a conclusion. The first chapter, titled “What is a New Wave?” attempts to explore the generative conditions and key principles of the French New Wave and its influence on various national cinemas. The second chapter, titled “Iranian Cinema Before the New Wave”, depicts an overall portrait of the conditions of the Iranian Cinema in the 1950's and 60's. The third chapter, titled “The Forerunners of Iranian New Wave,” introduces these personages. The fourth chapter, titled “Significant Factors in the Formation of the Iranian New wave,” explores the socio-economic conditions that formed the context in which this cinema developed and expanded. In the fifth chapter, which bears the title “The Iranian New Wave,” analyzes the particular qualities of this movement and its films. The overall conclusion of this dissertation is that the cinematic movement formed in Iran during that era can be legitimately referred to as a New Wave because, first, it was under the total influence of the French New Wave, and, second, its properties are perfectly aligned with other cinematic movements of the era in various nations that bear the title of a 'New Wave.'