حفاظت معماری مدرن
- رشته تحصیلی
- مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56793
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- هادی نادری
- استاد راهنما
- سعید حقیر
- چکیده
- معماری مدرن در غرب به همراه شکلگیری تمدن جدید رشد و توسعه پیدا کرد و آرام آرام موج فراگیر آن به همه دنیا رسید. در ایران نیز معماران جوان ایرانی که به تازگی از تحصیل هنر و معماری از اروپا بازگشته بودند و همچنین معماران اروپایی، همراه با شرایط گوناگون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجود سبب گسترش این معماری در کشور شدند. اکنون پس از گذشت سالهایی نه چندان زیاد در تمامی دنیا ضرورت توجه و حفاظت از آثار معماری و شهری این دوره به عنوان بخش مهمی از تاریخ تحول در تمدن بشری مورد توجه جوامع علمی، تخصصی و حتی عمومی قرار گرفته است. در دهه های 1970 و 1980 میلادی شاهد گسترش این توجه در اروپا هستیم. تشکیل کنفرانسها، نشستها، انتشار مقالات و نشریات علمی و افزایش تعامل و تبادل نظر و تجربیات در سطح جهان بیانگر همین موضوع است. در کشور ایران نیز با توجه به شناخت جدیدی که از این آثار به عنوان آثار ارزشمند در سطوح علمی در کشور درحال انجام است، لزوم توجه به این آثار با توجه به توسعههای کوچک و بزرگ مقیاس و تخریبهای جدید و مداخلاتی که این بناها را تهدید میکند امری است که حیاتی و ضروری مینماید. اما حفاظت از این آثار به سبب تفاوتهایی که ماهیتاً با بناهای کهن و سنتی دارند و همچنین به دلیل جدید بودن مسأله و تلاشهای مربوط به آن دارای پیچیدگیها و پرسشهای فنی و فلسفی بسیاری است که به مرور زمان آشکار و آشکارتر خواهد شد. این پژوهش با توجه به جدید بودن موضوع، در پی آن است که بیانی از مسئله و روند رشد توجهها و حفاظت از معماری مدرن در جهان و ایران داشته باشد. در ابتدا مروری بسیار کوتاه بر شکلگیری معماری مدرن در جهان و ایران داشته و پس از آن مروری بر روند شکلگیری توجهات بینالمللی در خصوص حفاظت از معماری مدرن خواهیم داشت. همچنین پیچیدگیها و مسائلی که در این زمینه بروز پیدا میکند را بازگو خواهد شد. در پایان بنای هتل لالهزار اثر وارطان هوانسیان – معمار مدرنیست و مطرح ایرانی- که خود در نخستین خیابان مدرن تهران قرار دارد، مورد بررسی و درنهایت با توجه به فضاهای پیرامونی آن طراحی الحاقی در کنار آن در جهت احیا و توانبخشی بنا انجام میشود.
- Abstract
- Modern Architecture grew and expanded in the West and gradually developed all over the world. Modern architecture in Iran began through the arrival of European architects and the return of Iranian architects educated abroad. This occurred in the late Qajar Period and especially in Pahlavi dynasty, which marked the beginning of a wave of such new developments in Iran. In new decades we can see increased attentions to the Modern Architecture and Conservation of the built environments of the Modern Movement among the professionals, academics and even the public. In 1970s and 1980s the efforts expanded in Europe and western countries. Many Publications, conferences, seminars and workshops organized which were start points for these efforts through the world. In Iran new trends to study Iranian modern architecture has been formed years ago. Books and publications on modern and contemporary architecture in Iran are increasing in recent years. But conservation of these important legacies is crucial at this time as the negligence and developments are threats for these resources. Also conservation of these resources is different in some way with the earlier built heritage. As conservation of the modern heritage is a new field of study and effort, professionals working in this field are encountered philosophical and technical challenges. This dissertation will review how the attentions to Modern built heritage progressed in the world and also in Iran. At first it would have a glance on history of Modern architecture in the West and in Iran, and then it would mention the formation of attentions to conservation of the modern heritage. Also it would address some philosophical and technical challenges in international and national levels. Finally as a case study it would study Laleh-Zar hotel in Tehran, which is designed by one of the most famous Iranian Modernist architects; Vartan Hevanesian. As the rehabilitation plan for the currently un-use hotel a new building is desig