طراحی مجتمع اقامتی رفاهی با رویکرد طراحی پایدار وهندسه فرکتال
- رشته تحصیلی
- تکنولوژی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50774
- تاریخ دفاع
- ۲۹ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- شبنم خلیل پورفر
- چکیده
- چکیده با وجود بحران اقتصادی، وضعیت صنعت گردشگری همچنان قابل قبول است. طبق اعلام نظر سازمان گردشگری جهانی، این صنعت با درآمد سه تریلیون دلار، بزرگترین صنعت در جهان بوده و در مبحث اشتغال در کشورهای مختلف سهم عمده ای دارد. واضح است که طراحی هوشمندانه و بازسازی هتل ها، رستوران ها، پارک های تفریحی و نیز مجتمع های خدمات بین راهی، فراهم آورنده پتانسیل بالایی برای معماران می باشد. معماری می تواند به چشم اندازها و محیط زندگی شکل داده و در ادراک و حس گردشگر از محیط نقشی عمده ایفا کند. از سوی دیگر وجود موانع زیرساختی در توسعه شبکه خطوط ریلی و هوایی، نیاز به توسعه ی هرچه بیشتر شبکه راه های جاده ای را نمایان می سازد. چرا که در سال های اخیر با افزایش چشمگیر تولید خودرو در کشور، توجه به خطوط راه های جاده ای در اولویت قرار گرفته و هر از چند گاهی شاهد افتتاح بزرگراه جدیدی هستیم؛ جاده هایی که در طراحی آن ها به مواردی چون سرعت و افزایش ضریب ایمنی و سلامت بیشتر توجه شده تا مسائلی مانند آسایش مسافران. این فواصل با استناد به استانداردهای کشورهای مختلف، به طور متوسط یک ساعت تعیین شده است و در نتیجه نیاز به مراکز استراحتگاهی حائز اهمیت است. اما دوری از زیرساخت های شهری و هزینه های بالای انتقال و ایجاد تاسیسات جاده ای از یک سو و نبود الگوی ثابت مصرف به دلیل فصلی بودن، قطعیت در انتخاب ظرفیت زیرساخت های مورد نیاز را کاهش می دهد. به گونه ای که مصرف زیاد در ایامی چون عید نوروز در مقابل عدم استفاده در روزهای عادی سال، معضلی است که به کمک بهره گیری از اصول طراحی پایدار می توان در رفع آن کوشید. متن حاضر با هدف طراحی یک مجتمع اقامتی – رفاهی به کمک اصول پایداری و با بهره گیری از هندسه فرکتال در چهار فصل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل اول به شرح مفهوم طراحی پایدار و اصول و انواع روش های بهره گیری از آن می پردازد. فصل دوم به تعریف موضوع طراحی (مجتمع بین راهی ) و مواردی چون پیشینه، مبانی طراحی و نمونه های موردی اختصاص یافته است. در فصل سوم هندسه فرکتال و کاربرد آن در معماری شرح داده شده و در نهایت فصل چهارم که به طراحی پروژه می پردازد.
- Abstract
- Abstract Tourism is still an acceptable industry according to WTO in spite of economic crisis and contributes a significant share with an income about 3 trillion dollars a year. Obviously, intellectual design and renovation of hotels, restaurants, entertainment parks and also rest areas can provide job opportunities for architects. Architecture can form landscapes and environments for life, so it has a vital hand in travelers’ perception and sensation of different spaces. On the other hand, the existance of difficulties in the development of railways and airlines has led to a requirement to develop roads and it has become a priority in recent years as a result of increased car production. But some issues like the vehicles’ speed and safety ratio is emphesized over the concerns as the travelers’ comfort. Since the spacing of rest areas is determined about an hour according to various countries’ codes, providing them seems to be an important requirement. Uncertainities exist in determining the capacity of required facilities because of being far from cities’ infrastructures, high expenses of transmitting and developing road installations and the variable usage pattern as a result of seasonal closures. Variable seasonal operation is a problem that can be solved through sustainable design. This dissertation is prepared in four chapters with the aim of designing a self-sufficient rest area and the aid of fractal geometry. Keywords: Rest Area, Sustainable Design, Fractal Geometry