بررسی وبهینه سازی مدل تامین زنجیره تامین حمل ونقل بار در حوزه لجستیک شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2024;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50775
- تاریخ دفاع
- ۲۹ آبان ۱۳۹۰
- دانشجو
- احسان مظاهری
- استاد راهنما
- جعفر رزمی
- چکیده
- افزایش جمعیت و ترافیک سنگین شهرها موجب مشکلات، نارضایتی، آلودگی و هزینههای بالایی شده است. حمل و نقل بار در شهرها سهم قابل توجهی از ترافیک و جابهجایی روزانه صورت گرفته در شهرها را به خود اختصاص میدهد. بر اساس مطالعات صورت گرفته میانگین حجم استفاده شده از ظرفیت وسایل نقلیه حمل بار در درون شهرها بسیار پایین است. سیستمهای لجستیک شهر با استفاده از ادغام بار در وسایل نقلیه، ایجاد همکاری و هماهنگی میان ارسال کنندگان و جابهجا کنندگان بار، هماهنگسازی حرکات وسایل نقلیه و استفاده از خودروهای سازگار با محیط زیست، به منظور مقابله با مشکلات حمل و نقل بار درون شهری معرفی شده و در شهرهای مختلف در سراسر دنیا اجرا شده است. این سیستمها از مسیریابی خودروی یک یا چند لایهای به منظور توزیع بار در سطح شهر استفاده میکنند. از جمله مشکلات موجود در ادبیات موضوع سیستم لجستیک شهر، عدم حل مدل به صورت دقیق در اندازههای متوسط و بزرگ است که این مطلب ناشی از پیچیدگی بالای مسئله است. در این رساله به منظور رفع این مشکل، مدلی کاملاً جدید و همچنین یک روش حل دقیق جدید برای برنامهریزی سیستم لجستیک شهر دو لایهای در سطح تاکتیکی ارائه شده است. مدل ارائه شده بر اساس مفاهیم تئوری گراف ساخته شده و برای هر لایه از سیستم دو لایهای لجستیک شهری یک گراف مجزا درنظر میگیرد. سوالی که در حل مدلهای ریاضی به ذهن میرسد این است که آیا لازم است که برای هر بار حل مدل همواره تمامی محاسبات را تکرار نمود؟ در این رساله مسئله مورد نظر به گونهای مدل شده است که بخشی از محاسبات تنها برای یک بار و به عنوان مرحله پیش پردازش انجام شده و برای حل مسئله در دفعات بعد نیازی به انجام این بخش از محاسبات نمیباشد. این خصوصیت موجب کاهش چشمگیر زمان حل مسئله میشود. در روش حل دقیق ارائه شده از تکنیک شکستن مسئله به مسائل کوچکتر و تحلیل داده استفاده شده است. مدل و روش حل کاملاً جدید ارائه شده در این رساله قادر به حل دقیق مسائل با 50 مشتری، دو جایگاه میانی و یک مرکز توزیع شهر میباشد.
- Abstract
- The increase in population of the world and heavy traffic in cities lead to difficulties, displeasure, pollution and heavy costs. The freight movements constitute a considerable portion of traffic and daily movements in cities. According to the studies, the average volume of freight transported by every freight vehicle is very low. In other words, many vehicles move with low load or without any load in cities. Consolidation of the freight in freight vehicles, coordination and cooperation between shippers and carriers, coordination of vehicles’ movements and using environment-friendly vehicles are the tools of city logistics to confront the problems of freight transportation in cities. These systems take advantage of using multi-echelon vehicle routing problem to distribute the freight throughout the cities. The complexity of multi-echelon vehicle routing problem is lead to solving the problem just for short size instances through exact solving methods. In this thesis, a completely new model of the problem in tactical level and an exact solving method is presented to confront this shortage in the literature. The problem is modeled using graph theory concepts. The model considers two different graphs for each level of the problem. The question coming into mind in solving the mathematical models is that is it necessary to repeat all of the computations, each time we want to solve an instance of the problem? In this thesis, the problem is modeled in a way we could run a part of computations just for one time, as the preprocess step of the solving algorithm. The output of running the preprocess step could be used in next runs of the solving algorithm. This property could considerably decrease the time needed to solve the problem. Separating the problem into smaller problems and data analysis are the techniques used in the presented exact algorithm to solve the problem. The new model and exact solving algorithm are capable of solving a problem consists of up to 50 customers, 2 satellites and 1 depot.