تبیین تاثیر فرایند محوری بر سرمایه اجتماعی در سازمان های متخب متعالی ایرانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 75
- تاریخ دفاع
- ۲۱ دی ۱۳۸۹
- دانشجو
- یحیی چاقویی
- استاد راهنما
- بهروز زارعی کرگ آباد
- چکیده
- سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقش بسیار مهمتری نسبت به سرمایه فیزیکی وانسانی درسازمان ها و جوامع ایفا می کند . امروزه درجامعه شناسی و اقتصاد ، و پس از آنها درمدیریت و سازمان مفهوم سرمایه اجتماعی به صورت گسترده ای مورد استفاده قرارگرفته است . مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها ، وارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد ، و با خلق هنجارها واعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود .درغیاب سرمایه اجتماعی ، سایر سرمایه ها اثربخشی خودرا از دست داده ، وپیمودن راههای توسعه وتکامل فرهنگی واقتصادی ، ناهموار ودشوار می گردد . به اعتقاد بسیاری از محققان عملکرد بنگاه های جدید از توانایی های کارآفرینان برای توسعه سرمایه اجتماعی تاثیر می پذیرد . سرمایه اجتماعی علاوه برتاثیر اصلی خودبرعملکرد بنگاه می تواند با استراتژی ها و توانایی های کارآفرینانه تعامل داشته و اهرمی را فراهم نماید که اثر توانایی های کارآفرینانه را افزایش دهد. با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی این سوال به ذهن متبادر می گردد که چه عواملی باعث تقویت این سرمایه گرانبها در سازمان می شود . براساس شواهد وقرائن یکی از مهمترین عواملی که زمینه را برای تقویت این سرمایه فراهم می سازد تغییر رویکرد سازمان از حالت وظیفه ای به حالت فرایند محور خواهد بود . بدین منظور محقق پس از بررسی برروی ادبیات موضوع به مطالعه نحوه اثرگذاری فرایندمحوری بر سرمایه اجتماعی در سازمان پرداخت . پس از آماده سازی مدل اولیه درگام نخست پژوهش با انجام یک تحقیق کیفی مدل با نخبگان درمیان گذاشته شد و اصلاحات مدنظر اعمال گردید . پس از شکل گیری مدل ارتباطی بین حاکمیت تفکر فرایندی در سازمان و تقویت سرمایه اجتماعی که برگرفته از ادبیات موضوع و نظرات نخبگان (با انجام مصاحبه و تحلیل محتوای مصاحبه ها) بود ، برای ارزیابی مدل در سازمان های فرایندمحور ایرانی یک فرضیه اصلی و 10 فرضیه فرعی طراحی گردید . با اماده سازی یک پرسشنامه فرضیات مورد ارزیابی قرارگرفت و فرضیه اصلی تحقیق به همراه 9 فرضیه فرعی تائید گردید . این موضوع موید آنست که حاکمیت تفکر فرایندی در سازمان باعث تقویت سرمایه اجتماعی خواهد شد . تقویت این سرمایه در سازمان علاوه بر سایر مزایابرای آن باعث تقویت شبکه های ارتباطی سازمان با سایر سازمان ها و کاهش هزینه های تبادل اطلاعات و تامین منابع خواهد گردید . همچنین تقویت این سرمایه در ارتقای مدیریت دانش موثر خواهد بود . کلید واژه : سرمایه اجتماعی ، فرایند محوری ، کارآفرینی ، ارتباطات سازمانی ، کارتیمی ، مشتری محوری ، چابکی سازمانی
- Abstract
- In our competitive world, organizations are concerned with the growth of their market position. The organizational market position defines as tangible (physical) and intangible (intellectual) capitals .The growth of intangible capital lead to improvement of organizational market position. Social capital is one of the important intangible capital in each organization. As result, the strengthen of social capital is one way for improvement of organizational market position. In this thesis we navigate the influence of process orientation on strength of social capital. For this purpose, researcher divides the research in two sections.In first section, after literature review, we develop the conceptual primary conceptual model. Then, we test the model in interview with expert. After end of this section, we analyze the data with content analyze method and finalize the model. In second section, the final model test in many process organizations with questionnaire. After gathering data, we analyze with spss and lisrel. At the end, all hypotheses accepted except one of them The results of this research show that change the approach of organization from functional to process orientation lead to strength of social capital in organization.