عنوان پایان‌نامه

دیدگاه مدرسین در مورد تدریس ESP انگلیسی با اهداف ویژه: مدرسین متخصص زبان و مدرسین متخصص موضوعی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دیدگاه مدرسین در مورد تدریس ESP انگلیسی با اهداف ویژه: مدرسین متخصص زبان و مدرسین متخصص موضوعی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 421;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57936
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    موضوعات مرتبط به تدریس زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه در میان مدرسین زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه بسیار بحث برانگیز بوده است. پژوهش حاضر تلاشی است که به بررسی دیدگاه های مدرسین متخصص زبان و مدرسین متخصص موضوعی در ارتباط با نیازهای دانشجویان EST در دانشگاه های پیام نور قشم و بندرعباس و دانشگاه آزاد قشم می پردازد. این پژوهش همچنین به دیدگاه های مدرسین متخصص زبان و مدرسین متخصص موضوعی در مورد نیاز به تدریس زبان انگلیسی، مطالب و کتب زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه، مهارت ها و فعالیت ها در واحدهای زبان انگلیسی برای علوم و تکنولوژی می پردازد. علاوه بر این، دیدگاه های دانشجویان زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه و نیز رضایت و موفقیت آن ها از تدریس زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه بررسی می شود. دیدگاه های نیاز برای مدرسین متخصص زبان و مدرسین متخصص موضوعی توسط پرسشنامه بررسی شده است. در این پژوهش 28 مدرس متخصص زبان و متخصص موضوعی در دانشگاه های آزاد و پیام نور و نیز 200 دانشجوی EST که واحدهای زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه را گرفته اند شرکت کرده اند. این پژوهش پیشنهاد می کند که واحدهای زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه به جای مدرسین متخصص موضوعی و یا مدرسین رشته ای توسط مدرسین متخصص زبان تدریس شود. مدرسین متخصص موضوعی که علاقه مند به تدریس زبان انگلیسی هستند باید شرایط لازم و مورد نیاز برای تدریس زبان را کسب نمایند. کلمات کلیدی: زبان انگلیسی به منظور اهداف ویژه؛ انگلیسی برای دانشجویان علوم و تکنولوژی؛ مدرسین متخصص زبان؛ مدرسین متخصص موضوعی؛ زبان عمومی؛ دیدگاه
    Abstract
    Issues related to Teaching English for Specific Purposes (ESP) have been very controversial among ESP instructors.The present study is an attempt to investigate the perceptions of language specialist instructors and domain specialist instructors concerning the needs of their EST (English for Science and Technology) students at PayamNoor University of Gheshm and Bandar-Abbas, and Islamic Azad University of Gheshm. This study also investigates the language specialist and domain specialist instructors’ perceptions of the need for teaching English language, ESP textbooks and materials, and skills and activities in EST courses. Moreover, the perceptions of the students of ESPas well as their satisfaction with and achievement from teaching ESP are investigated, too. The perceptions of the need for language specialist and domain specialist instructors have been investigated by means of a questionnaire. The subjects of the study were 28domain specialist instructors and language specialist instructors at PayamNoor and Azad Universities. And 200 EST students who had taken the ESP courses participated in this study. The results of this study indicated that the perceptions on the need for cooperation and coordination between English language and domain specialist instructors were very low in the present situation of Iran. The results also showed that the language specialist instructors' classes scored higher in the final achievement test, and that they expressed greater satisfaction in comparison with the competing classes. This study suggests that it is preferable to have ESP courses taught by language specialist instructors rather than by domain specialist instructors or specialists in the field. Domain specialist instructors interested in teaching English should acquire the necessary qualifications for language teaching. Key Words: ESP;EST; Language specialist instructors; Domain specialist instructors; General English; Perceptions