عنوان پایان‌نامه

راهکارهای اقتصادی کاهش آلودگی خودروهای شخصی در تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "راهکارهای اقتصادی کاهش آلودگی خودروهای شخصی در تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1324;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48812
    تاریخ دفاع
    ۱۹ آبان ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    مجید احمدیان

    آلودگی هوایکی ازمهمترین مشکلات بهداشتی وزیست¬محیطی شهرهایب کشوراستکهدرنتیجهاستفادهفزایندهازسوختهایفسیلیایجادمیشودوشهرموردمطالعهاینپژوهش(تهران) نیزازاینقاعدهمستثنینبودهاست. ازاینرودراینمطالعهبهمسالهآلودگیهوایتهران و ارائه راهکارهای اقتصادی بمنظور کاهش آلودگی آنپرداختهشدهاست. بهمنظورارائهراهکارهاییبرایحل این مشکلات،پسازمروریاجمالیبرابزارهایاقتصادیکاهشآلودگیهوا؛تابعتقاضایبنزیندرشهرتهرانباروشهایاقتصادسنجیمتعارف،دردوره 1388-1350 برآوردشدهاستوبااستفادهازنتایجتخمین،باارائهدوراهکارکلیخروجخودروهایفرسودهدر 3 سناریو( خروج خودروهای با عمر بیشتر از 20، 25 و 30 سال)ومالیاتبرآلایندگیخودروها،میزانکارایی(تاثیرپذیری) اینابزارهایاقتصادیدرکاهشمصرفسوختخودروهاومیزانکاهشآلاینده¬هایهوامحاسبهشدهاست. نتایجبدستآمدهحاکیازآناستکههردوراهکارتاحدبالاییدرکاهشمصرفسوختوکاهشآلایندههایهواتاثیرداشتهاند،هرچندکهمیزانصرفهجوییسوختوکاهشآلایندههادراجرایراهکارخروجخودروهایفرسودهبیشترازحالتمالیاتبرآلاینده¬هایخروجیازخودروهاست.
    Abstract
    Transportation sector is one of the largest consumers of energy resources and greenhouse gas emissions. It is essential to quantify energy consumption and air pollution for policymaking on regional and global environmental quality and management of energy resources. Air pollution caused by fossil fuels is the most important health and environmental problems in large industrial cities such as Tehran. In this study the issue of Tehran's air pollution problems and solutions to reduce air pollution in Tehran has been discussed. Therefore gasoline demand function in city of Tehran in the period 1972-2010 is estimated, then, using the estimated results and providing the overall solutions of scrapping old cars in three scenarios (scrapping of old cars with more than 20 years, 25 and 30 years) and pollution taxes on vehicles, the efficiency (effectiveness) of these strategies to reduce fuel consumption and consequently reduce the amount of air pollutants has been calculated. The results indicate that both of strategies have impact in high levels.Although the amount of fuel savings and emission reductionsin implementing withdrawal of old cars is more than pollution taxes on vehicles. Keywords: air pollution, Gasoline demand function, disposed vehicle, transportation fleet, pollution taxes Tehran