عنوان پایان‌نامه

اندازه گیری بهره وری سبز و بهبود آن (مورد کاوی: پارس خودرو)



    دانشجو در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اندازه گیری بهره وری سبز و بهبود آن (مورد کاوی: پارس خودرو)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1284;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47312
    تاریخ دفاع
    ۱۴ دی ۱۳۸۹
    دانشجو
    علی ساری
    استاد راهنما
    مجید احمدیان

    هدف از این پایان نامه نشان دادن رویکردی برای توسعه چارچوبی از شاخصها به منظور تجمیع عملکرد یک بنگاه اقتصادی و مسائل زیست محیطی ناشی از فعالیت آن است. این تحقیق همچنین شاخص بهره وری سبز را برای بهبود مستمر یا کایزن اجرا شده در یک کارخانه خودروسازی معرفی می نماید که این شاخص شامل هر دو عملکرد اقتصادی و زیست محیطی است. داده های موردنیاز از سالن رنگ کارخانه پارس خودرو اخذ می شود و برای توسعه و اندازه گیری شاخص بهره وری سبز مورد استفاده قرار می گیرد. برای اندازه گیری اثرات مستقیم زیست محیطی چارچوبی از شاخصها توسعه می یابند. این پایان نامه متکی بر داده های یک کارخانه خودروسازی خاص است و شاخصهای زیست محیطی بعلت تفاوت در حوضچه های رنگ آمیزی بدنه خودرو و فرآیندها از یک کارخانه خودروسازی به کارخانه دیگر ممکن است تغییر کند. این تحقیق دارای رویکرد کل نگری از تجمیع ایده های تئوری و عملی جهت پوشش زمینه هایی از توسعه پایدار می باشد. از منظر تحقیقاتی چارچوبی از شاخصهای زیست محیطی برای کارخانه خودروسازی معین می شود و فرصتهای کاربردی و تحقیقاتی جدید برای استفاده در سایر صنایع آلاینده محیط زیست بوجود می آید.
    Abstract
    T he purpose of the thesis is to illustrate an approach for developing a framework of indicators for integrating into economic firm performance and environmental problem issue of its activity. This research also introduces Green Productivity Index (GPI) for the Continuous Improvement (CI) or Kaizen performed in a car factory, which includes both economic and environmental performances. Required data were collected from paint shop of ParsKhodro plant and used for developing and measuring Green Productivity Index (GPI). In this research developed a framework of indicators for measuring direct environmental impact. The thesis relies on a unique car factory data and Environmental indicators may vary, since difference in car paint line and processes may vary from one car factory to another. This research has a holistic approach of combining theory and practical ideas to cover the scope of sustainable development. From a research perspective, it establishes a framework of indicators for the integration of environment into car factory and creates new research and application opportunities to other pollution-intensive industries.