عنوان پایان‌نامه

بررسی دیدگاه ها و اصول اساسی دو جریان فکری اسلام سیاسی فقاهتی و اسلام سیاسی لیبرال با تاکید بر محتوای مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1877ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46952
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۸۹

    پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه‌ها و اصول سیاسی- فکری دو جریان اسلام سیاسی فقاهتی و اسلام سیاسی لیبرال در مذاکرات خبرگان قانون اساسی می¬پردازد. در روند تصویب قانون جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان جریان اسلام سیاسی فقاهتی که اکثریت کرسی¬های مجلس را در اختیار داشتند بر اسلامی بودن قوانین و حاکمیت اسلام در همه ابعاد نظام جمهوری اسلامی، به مسأله ولایت فقیه تأکید داشتند، جمهوریت را با محتوای اسلامیت معنا می¬کردند با این تفسیر که 2/98 مردم به خاطر اسلامی بودن حکومت، با آزادی سرنوشت خویش را جمهوری اسلامی انتخاب کردند و این معنای حق حاکمیت ملی است و در این انتخاب، رهبری حکومت را ولایت فقیه برگزیدند تا مجری قوانین اسلامی باشد. از این رو ولایت فقیه منافاتی با حق حاکمیت ملی ندارد و بر تدوین اصل ولایت فقیه در قانون اساسی در جهت حاکمیت قوانین الهی در جامعه تأکید می¬کردند، آزادی را مقدمه¬ای برای فراهم کردن امکانات و رفع موانع رشد فرد و جامعه تعریف می‌کردند و حدود آزادی¬ها را در چارچوب شریعت مشخص می¬کردند. اظهار عقیده را در راهپیمایی¬ها، روزنامه¬ها و... به شرطی که توطئه نباشد، آزاد می¬دانستند. اما نمایندگان اسلام سیاسی لیبرال در مجلس به دنبال تصویب قوانینی که تلفیقی از اسلام و تمدن غربی باشد، بودند و قرائتی از اسلام را مطرح می¬کردند که با ارزش‌های مدرنیستی مخالفتی نداشته باشد. در تفسیر ساختار نظام، جمهوریت را با قید اسلامیت به معنی حکومت مردم در قالب اسلام معرفی می¬کردند و به بیان دیگر اسلامیت را با جمهوریت تفسیر می¬کردند. معتقد بودند که ولایت فقیه مستبد است و اسلام در دست او ابزاری برای قدرت طلبی می¬باشد. او در مقام اجرا نیست، بلکه در مقام استخراج احکام و رد فروع بر اصول است. فقیه خصوصیات رهبری سیاسی را ندارد، مردم آزادند که چه کسی را رهبر و چه چیزی را انتخاب کنند. لذا حق حاکمیت ملی با ولایت فقیه در تعارض است
    Abstract
    Abstract This research analyzes two sehool s views and thinking – Pohticol princple in the negotia tion of the constitions in the process of designing the laws of Islamic Republic of Iran. one schoole believe in Politic based on Islamic Jurispru dence and another accept Pohtic bosed on Liberal Islam. Represen tativves of Pohticol Islam based Juris frudence that was forming the majority of Porlimant s members emphosising on Laws and Islam c criteria because 98/2 Perpublic freely. And this is the means of the rights of national sovereignty. And in this election they voted to the Guardianship of a competent Jurist over People in eonstitu tions for ruling of divine laws. They defined free dom for PreParing some oPPor tuni tres and also removing all blocks within the society. Meanwhile they consider freedom in the formot of sharia and declared that free dom shonld not denigrate the divine Laws while PeoPle are demonstrating or writing theos on magazines. But represent ta tives of liberal- Polrtical Islam in the Par limant was attempting to compile the laws that was a composite of Islam with western civilisating. They designed a new version of Islam that has no incompatibi lity with modernism values. That expressrd that the ((Republic)) worb with Islamic adverb in the Titl of governmend means the sovereignty of People with Islamic form Ir other words they in terPreted Islam with Repubic eriteria. They believed Jurist is an absolute Person and Islam for him is Juat an in strument for achie ving to Power. Jurist shoud not be official seat but he should bt Just in a Position that dednce decrees. of Jslam Jurist has no features of Political leadership. People are free dom to elect whomever and whatever thay dhey want so. Right of notinal sove