عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر تصور ازخود در میان زنان به روایت آنان



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر تصور ازخود در میان زنان به روایت آنان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات زنان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4910;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79218;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4910;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79218
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آذر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    سهیلا صادقی فسائی

    خود پنداره در طول تاریخ بشری از دید فلاسفه، فرزانگان و نیز افراد عادی همواره مورد نظر بوده و در چند دهه گذشته توجه صاحبنظران عرصه روانشناسی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی را به خود معطوف داشته است. زنان که نقش معتنا بهی در تربیت روح نسل فرزندان دارند، طبیعتا خودشان می بایست از ویژگی های مثبت روانی برخوردار بوده تا بتوانند در انتقال آن به فرزندان هم موفق باشند،تصور مثبت از خود یکی ازین ویژگی ها می باشد. همچنین، زنان در خانواده، به عنوان پرورش‌گر نسل آینده و در عرصه‌های مختلف اجتماعی نیمی از کنشگران فعال جامعه هستند و سهم عظیمی در تأمین امنیت روانی فرد در جامعه دارند. تحولات جایگاه زنان در نهادهای اجتماعی در دهه‌های اخیر و بهره‌مند شدن بیشتر زنان از تحصیلات دانشگاهی و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی آنان موجب به وجود آمدن ارزش‌های جدیدی در حوزه خانواده شده و جایگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان را ارتقاء بخشیده است. در این مقال نگارنده به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر خودپنداره می پردازد. عواملی نظیر شغل، فعالیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، کلیشه های جنسیتی و ... که به نظر می رسد می توانند بر تصور زنان از خود تأثیرگذار باشند. تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است و درصدد بررسی تصور زنان نسبت به خود و شناسایی عوامل مؤثر بر این تصور بنا به روایت خود زنان می‌باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی، توصیف و تفسیر تصور زنان از خود و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن و تبیین نظری خودپنداره در میان زنان شهر قم با توجه به تجربه‌ی زیسته‌ی آن‌ها است. کلمات کلیدی: خودپنداره، جامعه شناسی، زنان، قم
    Abstract
    Self-image has been the center of attention of many philosophers and thinkers throughout human history and of sociologists, psychologists and social psychologists in recent decades. Women with their central role in bringing up children as their next generation should have positive psychological features in order to transfer such features successfully to their children. A positive self-image is one of these features. Women also are half of active social players and have a great impact on the mental security of the society. The great change in women's social status in last decades which provided them with more social, economic, and academic actions has created new values and uplifted their status in the family. In this thesis, I will study social factors that affect self-image. This study is a field study and tries to show the self-image of women and its effective factors from their own perspective. The general goal of this thesis is to explore, describe and interpret women's self-image and the social factors effective on it between women inhabitants of Qom after explaining theoretically the concept of "self-image". Keywords: Self-image, sociology, women, Qom.