عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل شایستگی های مدیریتی مدیران دانشگاه های استان قم



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مدل شایستگی های مدیریتی مدیران دانشگاه های استان قم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001341;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51809
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    سیدمحمد محمودی

    دانشگاه‌، بخش حائز اهمیتی است که دارای حوزه اثر¬گذاری بسیار وسیعی در دیگر نهادها و بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه است. ایجاد تغییر و نوآوری و افزایش کارایی دانشگاه¬ها زمانی تحقق می¬یابد که نظام مدیریتی دانشگاه¬ها و مؤسسات آموزش‌عالی نیز دستخوش تغییر و تحول اساسی شود. ایجاد هرگونه تغییرات مستلزم به¬کارگیری مدیرانی است که علاوه بر دانش و اعتبار علمی، از شایستگی¬ها و مهارت های مختلفی برخوردار باشند.بر همین اساس با هدف شناسایی شایستگی¬های محوری، اصلی و فرعی مدیران دانشگاه و ارائه مدل مناسب، تحقیق حاضر به مرحله اجرا درآمد. پس از انجام مطالعاتی‌ در زمینه‌ پژوهش¬های انجام شده در زمینه موضوع تحقیق در ایران و جهان و بررسی شرح وظایف مدیران دانشگاهی، شایستگی¬های مدیران دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تکنیک انگاره¬نگاری به کمک نرم¬افزار Concept System و استفاده از دیدگاه¬های خبرگان و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری و علمی داده¬های حاصل ازپرسش?نامه، مدل شایستگی مدیران دانشگاهی با 3 محورشایستگی فردی، مدیریتی، اجتماعی، 11 شایستگی اصلی و 38 شایستگی فرعی طراحی گردید.شایستگی¬های اصلی این مدل عبارتند از شایستگی-های اخلاقی- ارزشی، ویژگی¬های شخصیتی، ویژگی¬های اختصاصی، شایستگی تصمیم¬گیری، شایستگی ادراکی، شایستگی رهبری، شایستگی اجرایی، شایستگی دانشجومداری، شایستگی کارتیمی، شایستگی مدیریت افراد و شایستگی ارتباطی.
    Abstract
    Abstract University is an important section which broadly impacts on other economic, social, cultural and political entities and sections of the society. Changes, innovations and efficiency improvements at universities would happen when the managerial system of universities and higher education institutions are also changed. Posing any change requires assigning managers with various competencies and skills in addition to their knowledge and scientific credit. In this line, present research is performed to identify core, major and minor competencies of academic managers and to provide a proper model. After studies on conducted researches regarding the research title in Iran and the world as well as analyzing academic managers' terms of references, their competencies were studied. Finally, academic managers' competency model was devised in three individual, managerial and social competencies, 11 major competencies and 38 mine competencies by applying iconography technique through Concept System software and using the opinions of elites as well as the findings of analyzing statistical and casual data obtained from a questionnaire. Major competencies include: ethical – value competencies, personality traits, unique traits, decision-making competency, perceptional competency, leadership competency, administrative competency, student-orientation competency, team working competency, staff management competency and communicational competency.