شناسایی و سنجش عوامل موثر بر توان رقابتی هتلها در استان قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00308;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48191
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- فاطمه محمدی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی, قدرت اله باقری راغب
- چکیده
- رایج ترین مفهوم پذیرفته شده در میان دیدگاههای مختلف در خصوص مدیریت استراتژیک مفهوم توان رقابتی میباشد. با توجه به اهمیت مفهوم توان رقابتی و ضرورت توجه به این مهم در صنعت گردشگری بخصوص صنعت هتلداری، هدف از انجام این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توان رقابتی هتلها در استان قم از دیدگاه مشتریان می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از دیدگاه انجام و گردآوری اطلاعات توصیفی _ پیمایشی می باشد. براساس هدف تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و استفاده از نظرات خبرگان و اساتید محترم راهنما و مشاور تعداد 9 عامل به عنوان عوامل مؤثر بر توان رقابتی هتلها شناسایی گردیدند که این عوامل عبارتاند از: کیفیت خدمات، قیمت خدمات، توانمندی مدیریت و منابع انسانی، امکانات فیزیکی و تجهیزات داخلی، امکانات ارتباطی، مکان و موقعیت جغرافیایی، متنوع و جدید بودن خدمات، شیوه و سبک مدیریت، نام و نشان برند. در مرحله دوم کار بر اساس عوامل شناسایی شده، پرسشنامه تحقیق تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه مسافران هتلها در استان قم تشکیل میدهند و از آنجا که جامعه آماری مورد نظر نامحدود می باشد با استفاده از فرمول نمونهگیری جامعه نامحدود با سطح اطمینان 98% تعداد 193نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند و در نهایت برای اطمینان بیشتر تعداد 200 پرسشنامه در میان آنها توزیع و جمعآوری گردید. به منظور بررسی روایی محتوی، پرسشنامه به اساتید مدیریت ارائه شد و بعد از اعمال نظر آنان، روایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ازروش آلفای کرونباخ استفاده گردید که این ضریب (0.823) بدست آمد. در این تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی از آزمون فریدمن و میانگین یک جامعه آماری و آزمون نرمال بودن استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که تمامی عوامل شناسایی شده به عنوان عوامل مؤثر بر توان رقابتی هتلها از نظر مسافران دارای اهمیت میباشند و اولویتبندی آنها به ترتیب عبارت است از: کیفیت خدمات، قیمت خدمات، توانمندی مدیریت و منابع انسانی، امکانات فیزیکی و تجهیزات داخلی، امکانات ارتباطی، مکان و موقعیت جغرافیایی هتل، متنوع و جدید بودن خدمات، شیوه و سبک مدیریت، اولویت ششم: نام و نشان تجاری
- Abstract
- The most common accepted concept among various attitudes on strategic management is competitive capability. The goal of this research is to identify and prioritize the affecting factors on the competitive capability of hotels at Qom province in the view of customers. This is an applied study in terms of its aims and is a descriptive – survey in terms of data collection method. Based on research aim, 9 factors were initially identified as affecting factors on the competitive capability of hotels by reviewing the literature and using the opinion of experts and advising educators. They include service quality, service price, management ability, human resources, physical facilities and internal equipment, communicational facilities, geographical location, diversity and newness of services, managerial style and brand. In the second step, a research questionnaire was devised by identified factors. Research population includes all travelers of Qom hotels. Since the considered population is unlimited, 193 subjects were selected by using sampling formula of an unlimited community with 98% confidence level and finally 200 questionnaires were distributed and collected among them for more confidence. To examine the content validity, a questionnaire was provided to management professors and its validity was supported by obtaining their opinions. To calculate reliability, chronbach alpha (0.823) was used. Descriptive and deductive statistics were utilized for data analysis. In deductive statistical section, Freedman test, the range of a statistical community and normalized test were applied. Data analysis showed that all identified factors as affecting factors on competitive capability of hotels are important in the view of travelers and their priorities include: service quality, service price, management ability, human resources, physical facilities and internal equipment, communicational facilities, geographical location, diversity and newness of services, managerial style and brand.