بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت نیروی انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00289;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47628
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- سیدحمزه چراغچی حرم
- استاد راهنما
- غلامرضا جندقی
- چکیده
- این تحقیق پیرامون بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان،صورت گرفته است.متغیر پیش بین این تحقیق یعنی هوش عاطفی و متغیر ملاک آن،یعنی رفتارشهروندی سازمانی هر دو از موضوعات مهم،اساسی،جالب و مطرح در مدیریت امروز می باشند. هوش عاطفی مهارتی است که دارنده آن میتواند از طریق خودآگاهی، روحیات خود را کنترل کند، از طریق خود مدیریتی آن را بهبود بخشد، از طریق همدلی، تاثیر آنها را درک کند و از طریق مدیریت روابط، به شیوهای رفتار کند که روحیه خود و دیگران را بالا ببرد. رفتار شهروندی سازمانی یک حالت غیر رسمی رفتاری است که در آن افراد فراتر از چیزی که از آنها انتظار میرود فعالیت کرده و به رفاه و سلامت سازمانشان و کسانی که در آن هستند کمک می کنند.فرضیه اصلی این تحقیق،چنین بوده است:میان هوش عاطفی و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.رفتارشهروندی سازمانی طبق مدل ارگان دارای پنج مؤلفه نوعدوستی،وظیفه شناسی،رادمردی و گذشت،ادب و ملاحظه و رفتار مدنی می باشد که رابطه آنها با هوش عاطفی،فرضیه های فرعی تحقیق را تشکیل می دهند.این تحقیق یک مطالعه موردی است که با نمونه آماری متشکل از 96کارمند به انجام رسیده است.برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.نتایج تحقیق،رابطه معناداری میان هوش عاطفی و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان را نشان می دهد.از میان پنج مؤلفه رفتارشهروندی سازمانی،به جز مؤلفه های "وظیفه شناسی" و" رادمردی وگذشت "،همگی رابطه معناداری با هوش عاطفی داشتند.بنابراین نتیجه نهایی تحقیق این است که هوش عاطفی به سهم خود،نقش مؤثری در افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان دارد.
- Abstract
- This research is about relationship between emotional intelligence and organizational citizenship behavior of Mellat bank personnel. Both predictive variable (emotional intelligence) and criterion variable (organizational citizenship behavior) are not only significant and basic, but also interesting and outstanding in modern management. Emotional intelligence is a kind of skill by which one can handle his spirit through self awareness, improve his spirit through self management and recognize it’s effect through empathy and act in a way that increase morality of himself and others through relationship management. Organizational citizenship behavior is an informal behavior that people work more than what is expected and help to welfare and healthy of their organization and who works in that organization. Basic hypothesis of this research is: there is meaningful relationship between emotional intelligence & organizational citizenship behavior. Organizational citizenship behavior by paying attention to Organ model has five dimensions that include: altruism, consciousness, courtesy, Sportsmanship and Civic virtue. Which relation of each dimension with emotional intelligence makes sub hypothesizes. This research is a case study which a 96 employee sample was elected for study. The spearman Correlation Coefficient method is used for statistical examinations. The result showed that there is meaningful relationship between emotional intelligence and organizational citizenship behavior’s dimensions except consciousness and sportsmanship. Finally we can say that emotional intelligence has a drastic role in increasing organizational citizenship behavior.