عنوان پایان‌نامه

فرآیندهای ژئومورفولوزیکی محدودکننده فیزیکی بخش شمالی کلانشهرکرج باتاکیدبرفرآیندهای لغزشی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فرآیندهای ژئومورفولوزیکی محدودکننده فیزیکی بخش شمالی کلانشهرکرج باتاکیدبرفرآیندهای لغزشی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45791;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1482
    تاریخ دفاع
    ۲۷ تیر ۱۳۸۹
    دانشجو
    سجاد طولابی
    استاد راهنما
    ابراهیم مقیمی

    تحقیق در موضوعات مربوط به ژئومورفولوژی شهری به عنوان جنبه کاربردی و عملیاتی ژئومورفولوژی در سال¬های اخیر گسترش فروانی داشته است. در این ارتباط، مخاطرات شهری به ویژه مخاطرات ژئومورفولوژیکی، میدان عمل پژوهش¬های رو به رشد و مهمی بوده است که پایان¬نامه حاضر نیز در غالب این مطالعات صورت پذیرفته است. روش تحقیق بر پایه روش تحلیلی استوار است و ابزار اصلی این تحقیق سیستم اطلاعات جغرافیایی در قالب نرم¬افزارArc GIS 9.3 ‌می‌باشد. در این پژوهش، داده‌های لغزشی و شیب در حوضه‌‌ کوهستانی و شهری کلان¬شهر کرج، به منظور تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش و بررسی وضعیت انطباق مناطق توسعه یافته شهری در پهنه‌های پرخطر، مورد تحلیل قرار گرفته است. این پهنه‌بندی از طریق روش AHP و وزن کارشناسی و استفاده از 7 عامل کمی و کیفی به عنوان عوامل مٌوثر در وقوع حرکات ‌لغزشی منطقه، انجام شد. با انطباق نقشه نهایی پهنه¬بندی خطر زمین‌لغزش حاصل از روش فوق و نقشه مناطق شهری در حوضه کوهستانی، مناطق تحت ساخت و سازهای شهری به پهنه‌های با خطر خیلی¬زیاد تا پهنه‌های با خطر خیلی¬کم تفکیک شد. همچنین محدوده مربوط به پهنه‌های با خطر متوسط به بالا از پهنه‌های با خطر کم و بسیار کم مجزا شده و این محدوده با حریم فعلی کلان شهر کرج مقایسه گردید. نتایج حاصله از تحلیل داده‌های لغزشی محدوده مورد مطالعه نشان داد که برخی از محدوده‌های کلان¬شهر کرج، مستعد حرکات لغزشی با خطر متوسط به بالا می‌باشند. بر اساس یافته¬ها در حال حاضر حدود 94/11 کیلومترمربع (معادل 1/12 درصد) محدوده مورد مطالعه در محدوده خطر زیاد و 987/0 کیلومترمربع (معادل 1/1 درصد) در بخش خطر خیلی¬زیاد قرار گرفته¬اند. همچنین با همپوشانی لایه محدوده شهر با نقشه نهایی پتانسیل خطر مشخص شد که 3/2 کیلومترمربع (معادل 3/7 درصد مساحت) در محدوده خطر متوسط، 17/0 کیلومترمربع (معادل 5/0 درصد مناطق مسکونی در محدوده خطر زیاد و 015/0 کیلومترمربع (معادل 2/0 درصد مساحت مناطق مسکونی) در محدوده خطر خیلی¬زیاد گسترش یافته¬اند. این امر نشان¬دهنده این موضوع است که گسترش فعلی شهر کرج با پتانسیل خطر فرایندهای لغزشی انطباق کامل ندارد. تاکنون روش مطمئنی برای کنترل کامل لغزش و یا ساخت و ساز در محیط¬های با ویژگی ناپایداری بالا، کشف نشده و بهترین کار ممکن در چنین مناطقی، اجتناب از ساخت و ساز می¬باشد. در سایر مناطق کم خطرتر، به¬کار¬گیری استانداردهای ساختمانی و مقابله با ناپایداری دامنه¬ها از طریق اجرای طرح¬های کنترل، می¬تواند کارساز باشد. واژگان کلیدی: ژئومورفولوژی، توسعه فیزیکی، زمین‌لغزش، کلان¬شهر کرج.
    Abstract
    Abstract Research on issues urban geomorphology as practical and operational aspects of geomorphology in recent years, has spread. In this connection, urban hazards particularly issues related in geomorphologic hazards, researches act field of growing and important is that at present these has been carried out. The research method is based on analytical method. The key elements of this research are the of Geographical Information System with Arc GIS 9.3 software. At this research, sliding data and slope on mountainous areas and urban Karaj metropolis, in order to zoning map landslide hazard and studies compliance status of urban areas developed in high risk zone, have been analyzed. This zoning through the AHP and expert weight factor and 7 used as a quantitative and qualitative factors as effective factors of sliding movement in the region, was performed. Compliance with the final map of landslide hazard zones caused with above method and map urban areas in mountainous basins, areas of urban construction and structural zoning risk to very high to with very low risk was separation. The area to zones with moderate to high risk of zones with low risk and very low risk is seriated and this bound were compared the current bound Karaj metropolis. Results of data analysis sliding range studied indicated that some of the areas Karaj metropolis, prone to slip movements with moderate to high risk. According to the results currently about 11/94 km (equivalent to 12/1 percent) range studied in the range of high risk and 0/987 km (equivalent to 1 / 1 percent) in very high risk have been. Also, with overlaying layer of urban area with the final map of the potential risk was determined that 2/3 kilometers (equivalent to 7/3 percent of area) in the range of average risk 0/17 km (equivalent to 0/5 percent of residential areas within the high risk and 0/015 kilometer (equivalent to 0/2 percent of residential areas area) in the range of high risk spread too - are. This shows that represents this current expansion Karaj with potential slip process risk not adjustment complete. Since passive mode for full control of slip or construction in environment with high instability characteristics, undetected and the best job possible in such areas to avoid construction can be. At least safe than other areas, the work construction standards and measures to deal with instability domain through control plan, you may be effective. Key words: geomorphology, physical development, landslide, Karaj metropolis.