عنوان پایاننامه
امکان سنجی توسعه اکو توریسم درمنطقه مرنجاب با تاکیدبر پدیده های ژئومورفولوژیکی
- رشته تحصیلی
- جغرافیای طبیعی-ژئومورفولوژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46263;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1496
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- فاطمه نوربخش
- استاد راهنما
- مهران مقصودی
- چکیده
- چکیده منطقه مرنجاب، درشمال کاشان و در جنوب دریاچه نمک واقع شده است. این منطقه به علت دارا بودن شرایط ویژه ژئومرفولوژیکی، مناظر طبیعی وکم نظیر و... که گویای عناصر و اجزای کویر است جزء مناطق اکوتوریسمی مهم کشور میباشد. این منطقه، دارای جاذبههای خاص ژئومورفولوژیکی و ژئوتوریسمی است که در صورت مطالعه و شناسایی قابلیتهای گردشگری آن و برنامهریزی لازم در این خصوص، قابلیت تبدیل به یک منطقه توریسمی فوقالعاده را دارد. هدف این پژوهش شناسایی دقیق جاذبههای ژئومورفولوژیکی مناسب برای توسعه ژئوتوریسم و اکوتوریسم در منطقه، ارزیابی جامع توانمندیها و امکانسنجی توسعه اکوتوریسم منطقه مرنجاب و معرفی مستعدترین قسمتهای منطقه برای تمرکز تاسیسات گردشگری و نهایتاً تعیین چشماندازهای ژئوتوریسمی و تعیین کلیه مشکلات، موانع و عوامل تاثیرگذار درگردشگری است. بدین منظور اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق به دو روش کتابخانهای و مطالعات میدانی گردآوری شده است. در روش کتابخانهای علاوه بر متون مرتبط با موضوع، برخی از اطلاعات مورد نیاز، خصوصاً اطلاعات کمی همانند دادههای اقلیمی از طریق مراجعه به کتابخانهها، ادارات وسازمانها مانند مرکز آمار ایران جمعآوری شد. در روش مطالعات میدانی، جمعآوری اطلاعات، از طریق مشاهده مستقیم (عکس و فیلم)، مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. در این راستا تعداد 10 پرسشنامه به روش دلفی یا پرسشگری خبره، پر شد و وزنهای بدست آمده وارد لایههای GIS شد تا به روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP به تعیین مکانهای مناسب منجر شود. نقشه نهایی و نتایج آن نشان داد که از مجموع 32000 هکتار مساحت منطقه مورد مطالعه حدود 32/1158هکتار دارای پتانسیل بالا ،8/2778 هکتار پتانسیل نسبتا بالا، 8/5235 هکتار دارای پتانسیل متوسط، 46/12062 هکتار دارای پتانسیل نسبتا پائین و 10703 هکتار نیز دارای پتانسیل پائین است. در نتیجه میتوان برای 7/28% از مساحت منطقه که دارای پتانسیل اکوتوریسمی متوسط به بالا هستند، اقدام به برنامهریزی نمود. در مدل سوآت، پس از ارزیابی عوامل داخلی و خارجی موثر، ماتریس آن با جمع نمره نهایی 1535/2 برای عوامل داخلی و نمره 59/2 برای عوامل خارجی استخراج شد. سپس اطلاعات مربوط به تهدیدات، فرصت¬ها، نقاط قوت و ضعف گردشگری منطقه را، با هم مقایسه نموده و چهار نوع راهبرد تدوین شد: راهبردهای تهاجمی (SO)، راهبردهای محافظهکارانه(WO)، راهبردهای رقابتی (ST) و راهبردهای تدافعی (WT). با استخراج ماتریس داخلی و خارجی، راهبردهای WO یا راهبردهای محافظه¬کارانه، انتخاب و توسط ماتریس برنام ریزی راهبردی کمی (QSPM) اولویتبندی شد.
- Abstract
- Abstract Maranjab area, is located in north of Kashan and south of in Salt Lake.this area due to Having special geomorphologic conditions, natural and unique landscapes and ... that apparent elements and components of desert, is an important ecotourismic areas in Iran. This region, have special geomorphologic and Geotourismic attractions that with study , identification and planning in tourism capabilities, have ability to become a great touristic area. The goals of this study are:identified geomorphologic and Geotourismic attractions for development, comprehensive of abilities and feasibility of ecotourism development and introduction most effective parts of the region for focus tourism facilities and ultimately determine problems, obstacles and other affecting factors in tourism planning. Thus the required information has been collected by library research methods and field studies. In library method in addition to associated literature with the topic, some of the needed information, especially quantity information were collected by going through climatic data libraries, agencies such as the Statistical Center of Iran and other organs. in field studies, collected dates through direct observation (photographs and film), interviews and questionnaires. In this regard, the number of 10 questionnaires was filled by Delphi method, and obtained weights compiled to GIS layers for determine appropriate locations by AHP model. Final map and its results showed that between total area , 32,000, about 32/1158 hectare had high potential, 8 / 2778 hectares had relatively high potential, 8 / 5235 hectare had average potential, 46/12062 hectare had relatively low potential and 10,703 hectare had low potential. Therefore can attempting to plan for about 7 / 28% of the area that has moderate to high potential for ecotourism activity. In SWOT model after evaluation of effective internal and external factors, the total score 1535 / 2 for internal factors and score 59 / 2 for external factors were extracted. Then, compare information about threats, opportunities, the strengths and weaknesses points of the tourist zone, and four strategies were developed: aggressive strategies (SO), conservative strategies (WO), Competitive Strategies (ST) and defensive strategies (WT). Extracted internal and external matrix ,showed that WO strategies are more important and prioritize by quantity strategic planning Matrix (QSPM).