عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سازمان یادگیرنده واثر بخشی در اداره های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی (غیر پزشکی)
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 782;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47319
- تاریخ دفاع
- ۲۹ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- محسن زارع زارچی
- استاد راهنما
- محمود گودرزی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و اثربخشی در اداره های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران(غیر پزشکی) بود. بدین منظور نمونه های ما که با جامعه ما برابری می کرد شامل80 نفر از کارشناسان تربیت بدنی شاغل در اداره های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران(غیر پزشکی) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اثربخشی حمیدی و ابعاد سازمان یادگیرنده (DLOQ) واتکینز و مارسیک استفاده شد که روایی آنها سنجیده، و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری و برابر (اثربخشی،80/0=? ) و (سازمان یادگیرنده،94/0=? ) اعلام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های گلموگروف اسمیرنوف( k-S) برای نرمال بودن توزیع داده ها و ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط معناداری بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته استفاده شد. نتایج تحقیق رابطه معنا داری را بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته در سطح معناداری (p<001) و میزان خطای(01/0=?)نشان داد که به ترتیب زیر است: بین یادگیری مداوم سازمان یادگیرنده و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (65/0=r) وجود دارد، بین یادگیری تحقیق و جستجو و گفت و شنود سازمان یادگیرنده و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (65/0=r) وجود دارد، بین یادگیری تیمی سازمان یادگیرنده و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (70/0=r) وجود دارد، بین یادگیری سیستم های ادغام شده سازمان یادگیرنده و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (73/0=r) وجود دارد، بین یادگیری توانمندسازی سازمان یادگیرنده و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (80/0=r) وجود دارد، بین یادگیری پیوند با سیستم سازمان یادگیرنده و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (75/0=r) وجود دارد، بین یادگیری رهبری راهبردی سازمان یادگیرنده و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (74/0=r) وجود دارد و در نهایت بین سازمان یادگیرنده (یادگیری مداوم, یادگیری تحقیق و جستجو و گفت و شنود، یادگیری تیمی، یادگیری سیستم های ادغام شده، یادگیری توانمندسازی، یادگیری پیوند با سیتم و یادگیری رهبری راهبردی) و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری (80/0=r) وجود دارد. بر اساس نتایج مطالعه پیشنهاد می شود که مدیران و کارشناسان اداره های تربیت بدنی دانشگاهها باید دانش و اطلاعات خود را از نظر فردی، تیمی و سازمانی مطابق با خواسته های سازمان برای رقابت در دنیای متغیر امروزی و همچنین دستیابی به اثربخشی بالا افزایش دهند.
- Abstract
- The purpose of this research is to assess The Relation between learning organization and effectiveness on physical education offices in governmental universities of Tehran(non Medical). To do so, we used samples that were as much as our statistical society (containing 80 people) from sports experts that were doing in (physical education offices in governmental universities of Tehran(non Medical) were chosen. In order to gather date we used HAMIDI effectiveness questionnaire and the dimension of learning organization questionnaire (DLOQ) that them validity evaluation and reliability by Cronbachs Alpha calculated and determined (Effectiveness, ?= 0.80 and DLOQ, ?= 0.94). To assess data we used Kolmogorov Smirnov (K-S) test to normalize the frequency distribution of data and the Pearson Coefficients of Correlation to have a meaning ful relation between dependent and independent variables. The results of the research showed a meaningful relation between dependent and independent variables in a reasonable level (p<001) and error range (?=0.01) that are written respectively. There is a meaningful and positive relation between Continuous Learning and effectiveness(r=0.65). There is a meaningful and positive relation between Inquiry and Dialogue Learning and effectiveness(r=0.65). There is a meaningful and positive relation between Team Learning and effectiveness (r=0.70). There is a meaningful and positive relation between Embedded System Learning and effectiveness(r=0.73). There is a meaningful and positive relation between Empowerment Learning and effectiveness(r=0.80). There is a meaningful and positive relation between Connection With System Learning and effectiveness (r=0.75). There is a meaningful and positive relation between Strategic Leadership Learning and effectiveness(r=0.74) and at the end There is a meaningful and positive (r=0.80) relation between Learning Organization(Continuous Learning, Inquiry and Dialogue Learning, Team Learning, Embedded System Learning, Empowerment Learning, Connection With System Learning, Strategic Leadership Learning) and effectiveness. According to the results of this study, managers and sport experts of physical education offices in governmental universities of Tehran are suggested to increase their knowledge and information from personal, team and organizational points of view (based on the needs of organization). To compete in the variables and changeable world and to increase the effectiveness (access to high effectiveness).