عنوان پایان‌نامه

تصویر سازی بودیسم در قیاس با تصویر سازی کتاب کیمیاگر پائولوکولیو



    دانشجو در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تصویر سازی بودیسم در قیاس با تصویر سازی کتاب کیمیاگر پائولوکولیو" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47612
    تاریخ دفاع
    ۰۴ بهمن ۱۳۸۹

    چکیده مدت های مدیدی است که محققین از شباهت های مانویت با دیگر ادیان آگاهند. مدارک بسیار زیادی که از حفریات تورفان واقع در شمال غربی چین به دست آمده است وجود تعداد زیادی از پیروان مانویت و معابد مانوی را در آن منطقه تایید می کند. مانویت و بودیسم سالها در کنار هم در منطقه ای واقع در شمال تبت به همزیستی خود ادامه داده اند و تاثیرات متقابلی بر یکدیگر به جای گذاشته اند. یک در این پایان نامه به بررسی هنر بودایی و هنر مانوی پرداخته و تاثیر این دو را بر یکدیگر به بحث می گذاریم . از آن جا که هنر بودایی مفهومی کلی است و به جز هند در کشورهای همچون مالزی، سری لانکا و سنگاپور و چین نیز گسترده است، در این مقاله به معرفی هنر بودایی در مناطقی می پردازیم که مانویت نیز حضور داشته است. به طور مثال در نواحی سغد و قلمرو کوشانیان و همچنین تورفان در شمال غربی چین. پر واضح است که هنر در تمامی این مناطق تا حدی تحت تاثیر نفوذ هنر ساسانی نیز بوده است و در طی سده ها هنر این مناطق از هنر بودایی، هنر مانوی و هنر ساسانی همزمان، تاثیر پذیرفته است. نکته مهم دیگر این است که که گرایش اویغورها به مانویت در منطقه تورفان ، باعث تاثیر پذیری هنر بودایی رایج در آن زمان از سنتهای هنری مانوی گردید. باید توجه داشت که بعد از ضعیف شدن حکومت اویغورها، به تدریج مانویت و هنر مانوی جای خود را به بودائیت و هنر بودایی داد.در این پایان نامه همچنین به آن جنبه از شباهت های مانویت و بودیسم اشاره کرده ایم که تا به حال کمتر در متون تحقیقاتی رایج به آن اشاره شده است. و آن رابطه بین مانویت با تعالیم اسراری رایج در بودیسم و برخی فرقه های تجسم خلاق است. این فرقه ها از آیین های بخصوصی پیروی می کند از جمله تجسم تصاویر در ذهن . می توان گفت که تجسم تصاویر خاصی، پیروان این فرقه ها را به درک کامل تری از حقیقت برتر یاری می کند. در فصل اول این رساله سعی بر آن است که مانی و مانویت از آغاز تا مرگ مانی و سپس اشاعه و نفوذ مانویت در مناطقی چون آسیای مرکزی ، شرق دور و اروپای شرقی مورد بحث و معرفی قرار گیرد. در فصل دوم و طی مبحث جداگانه به بررسی و معرفی آن جنبه از بودائیت که می تواند فصل های مشترکی با مانویت داشته باشد، پرداخته شده است و در طی معرفی فرقه های تجسم خلاق، برخی تکنیک های تجسم تصاویر در ذهن نیز ارائه شده است. در فصل سوم هنر مانوی و خصوصیات بارز آن معرفی می شود. در فصل چهارم نیز به ذکر مشخصه های بارز هنر بودایی بخصوص در مناطقی که مانویت نیز در آن جا حضور داشته است پرداخته شده و سرانجام در فصل پایانی به بررسی تاثیرات هنر مانوی و هنر بودایی بر یکدیگر پرداخته و به معرفی آن دسته از نگاره های مانوی که نشانه هایی از هنر بودایی را در خود دارند می پردازیم. در پیوست با شرح سفری که به چین داشته ام، به معرفی تنها مانستان جهان که به تازگی در جنوب گوانجو در کشور چین کشف شده است، پرداخته و عکس ها و گزارش های مربوطه در ادامه ارائه شده اند. کلید واژه ها: ارژنگ، مانویت، هنر مانوی، هنر بودایی، هنر سغدی، بودیسم واجرایانا ، فرقه های تجسم خلاق، چاکرا.
    Abstract
    Abstract Everyone undoubtedly knows the similarities of Manoism and other religions as Christianity and Buddhist. Numerous documents explored in the excavation of Turfan located in Northwest part of China confirm the existence of many people and temples of Manoism. Buddhist and Manoism lived near each other in an area located in northern Tibet for years and had mutual influence on each other. This research tries to deal with similar aspects of Manoism and Buddhist which were not paid attention to before. One these important aspects is the relation of Manoism with popular instructions of Buddhist and some Creative Visualization sects. These sects follow specific traditions. The visualization of special images in the mind can be said to help followers of such sects have a perfect comprehension of the superior fact. The first chapter of the following research has tried to introduce and investigate the nature of Manoism from the beginning to the death and its spread and influences in other areas as Central Asia, Far East and East Europe. Similarities of Manoism and Buddhist and Creative Visualization sects and also some techniques of image visualization in the mind have introduced and explained separately in the second chapter. Last chapter finally investigates and compares similar aspects of Manoism and Buddhist and approves them with some valid illustrations. A travel account about the researcher’s trip to China is enclosed which introduces the single Manoism center of the world which has been recently discovered in Guangzhou in southern China and its related pictures and reports. In many identified sources, we have read a bout Mani's illustrated book: Arjang (Ardhang). In numerous ancient scripts, it has been indicated that mani traveled to china. Some people joined him and there, he found a mountain where there was a stream in it and he lived there by himself and far from his followers and friends for a year. Then, he came back to them with a book, which he called Arjang, including so many amazing pictures are from Heaven and they are my souvenirs from full of pictures and it has been considered as the most important book of Manichaeism. But why using pictures? In this paper, we will find out the logical relations between illustrated Arjang and some Buddhist cults. Also, we shall figure our that by which teaching and philosophy, Manichean made relation with the pictures to reach the inner world. In this way, some of the common aspects between Buddhism and Manichean will be emerged. Key words: Arjang (Ardhang), Manichaeism, Vajrayana Buddhism, Creative visualization cults.