عنوان پایان‌نامه

ارائه سرفصل های جدید آموزشی برای رشته طراحی گرافیک در مقطع کارشناسی در ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه سرفصل های جدید آموزشی برای رشته طراحی گرافیک در مقطع کارشناسی در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8314;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45567
    تاریخ دفاع
    ۲۲ شهریور ۱۳۸۹

    آموزش، به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع، از اهمیت شایانی در توسعه همه جانبه برخوردار است. یکی از ارکان مهم هر سیستم آموزشی محتوای آموزشی است. در این پژوهش محتوای آموزشی طراحی گرافیک درمقطع کارشناسی در ایران،¬¬ ¬با سرفصل های آموزشی این رشته در همان مقطع در ده دانشکده هنری از کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، ایتالیا، انگلستان، ترکیه و فلسطین مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. ابتدا با بررسی کامل سرفصل های دانشکده های مورد مطالعه و ایران، مهارت های اصلی که دانشجوی طراحی¬گرافیک باید¬کسب¬کند¬تعریف شد که این مهارت ها عبارتند از: کارگاه های ارتباط تصویری، تایپوگرافی، نرم افزارهای گرافیکی،گرافیک¬درفضای مجازی وگرافیک متحرک، چاپ و نشر، مباحث تئوری گرافیک، تهیه نمونه آثار، ورک شاپ و سایر مباحث و کارگاه های هنری. سپس میزان دروس اختصاص یافته به مهارت های تعریف شده دردانشکده های مورد مطالعه به دست آمد. در مرحله بعد میانگین دروس اختصاص یافته به این مهارت¬ها دردانشکده های مورد مطالعه با دروس اختصاص یافته به این مهارت ها در ایران تحلیل آماری شد. نتایج این پژوهش بر ضرورت بازنگری محتوای آموزشی طراحی گرافیک در ایران با توجه به سه عامل اصلی تاکید دارد: الف- نگاه تخصصی¬تربه¬ محتوای¬آموزشی طراحی¬گرافیک وپرهیز از ارائه دروس غیر تخصصی¬گرافیک ب- اهمیت دادن به مباحث تئوری در زمینه طراحی گراقیک ج- توجه به تکنولوژی های جدید در زمینه طراحی¬گرافیک با توجه به موارد فوق، سرفصل های جدید آموزشی برای رشته طراحی گرافیک در مقطع کارشناسی در ایران پیشنهاد شده است.
    Abstract
    Education as a basic factor in economical, political, social and cultural development is an important factor in epidemic development. Curriculum is one the most important factor in every educational system. In this paper undergraduate graphic design curriculums in Iran has been studied comparatively with ten art colleges from U.S, Canada, Australian United kingdom, Turkey and Palestine. First, all curriculums from Iran and selected colleges have been studied and essential skills which required for graphic design student were defined. These skills are: Graphic design studios, Typography, Graphic Design software, Graphic design in virtual sphere, Printmaking, Theoretical issues in graphic design, Work shop-Portfolio and Other art studios and issues. In the next step, courses are allocated to these skills in colleges was analyzed statistically with courses in Iran. This paper results recommend on redesigning undergraduate graphic design curriculums in Iran with considering three factors: A. More specialized vision to graphic design curriculum and avoiding from unnecessary courses: More than half of current undergraduate graphic design curriculum in Iran involves courses that are not graphic design specialized courses and it is supposed to be secondary for graphic design student. It is necessary to focus on graphic design specialized courses in new planning for graphic design curriculum. B. Paying more attention to theoretical issues in graphic design curriculum: Theoretical issues and basic knowledge play supportive role in graphic design field. Graphic design student must increase his/her basic knowledge in this field and use it in creating graphic design applied work. He/she must have acceptable theoretical supportive for his/her applied work. This case in new graphic design curriculum planning must be focused. C. Paying more attention to new technologies in graphic design field: In recent decades technology and graphic design software has developed inc