عنوان پایان‌نامه

مطالعه و تبین رویکرد دانشگاههای علوم پزشکی به مدیریت کیفیت در آموزش



    دانشجو در تاریخ ۰۱ اسفند ۱۳۸۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه و تبین رویکرد دانشگاههای علوم پزشکی به مدیریت کیفیت در آموزش" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34344;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1208ع
    تاریخ دفاع
    ۰۱ اسفند ۱۳۸۵
    استاد راهنما
    کمال درانی

    زمینه وهدف : در سالهای اخیر رویکردهای مختلف مدیریت کیفیت مانند اعتباربخشی مدیریت جامع کیفیت ، نظام پیشنهادات ، ایزو 9000 و بهره وری در دانشگاههای علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است . لذا هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رویکردهای انتخاب شده و آگاهی از دلایل انتخاب و اقدامات بعمل آمده است . مواد و روش : مطالعه حاضر از نوع توصیفی است.جامعه آماری را کلیه 41 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تشکیل می دهد. پرسشنامه به شیوه سرشماری روی 41 معاون آموزشی اجرا گردید.ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای شامل 27 سئوا ل بود. % یافته ها : 90 % از دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی بین 1 تا 4 رویکرد را و 10 باقیمانده هیچ رویکردی را انتخاب نکرده اند. از بین دلایل،دلیل" آشنایی با الزامات رویکرد" بیشترین تاثیر را( 69 %) در انتخاب رویکرد اعتباربخشی و کمترین تاثیر را ( 62 %) در انتخاب ایزو داشته است . دلیل" آگاهی و اعتقاد" بیشترین تاثیر را ( 75 %) در بهره وری و کمترین تاثیر را ( 69 %) در نظام پیشنهادات و دلیل"وزارت متبوع" بیشترین تاثیر را ( 77 %) در ایزو و کمترین تاثیر را ( 68 %) در انتخاب نظام پیشنهادات داشته است . (% از بین اقدامات ، بیشترین" آموزشها" ( 66 %) در مورد رویکرد اعتباربخشی و کمترین ( 58 در مورد نظام پیشنهادات ارائه شده است . بیشترین"حمایت"( 66 %) از ایزو وکمترین ( 60 %) از رویکردهای اعتباربخشی و مدیریت جامع کیفیت بعمل آمده است. بیشترین" موفقیت"( 72 %) مربوط به رویکردهای بهره وری و نظام پیشنهادات و کمترین ( 62 %) مربوط به ایزو و اعتباربخشی بوده است. بحث و نتیجه گیری :دانشگاهها در انتخاب رویکردها بیشتر تحت تاثیر دستورهای اداری بوده اند و حتی رویکرد مدیریت جامع کیفیت را نیز که بطور غیر رسمی به آنان معرفی شده، یک دستور وزارتی تلقی نموده اند. لذا توصیه می شود وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با ایجاد آگاهی بیشتر از طریق حمایت از کمیته کشوری ارتقای کیفیت زمینه را برای انتخاب آگاهانه تر فراهم نمود ه و از بستر ایجاد شده حداکثر بهره برداری را بنماید.
    Abstract
    Background&Objective. The universities/schools of medical sciences have recently employed different quality management approaches to quality improvement. They include accreditation, total quality management (TQM), suggestion system, ISO 9000, and productivity. The objective of this study is to identify which approach (es) has been employed, their knowledge about the selected approach (es), the reasons for its selection, and their measures to implement the selected approach (es). Materials& Method. This is a descriptive study. Study population includes 41 universities/schools of medical sciences. For data collection, a questionnaire including 27 questions was developed by the researcher. The questionnaire was filled by the vice chancellors of all of the 41 universities/schools of medical sciences. Results. Ninety percent of the universities/schools of medical sciences have employed 1 to 4 approaches, but ten percent of them have not employed any approach. The knowledge of the requirements of the approach has been most influential in the selection of the accreditation and least influential in the selection of the ISO9000. Vice chancellors’ awareness and belief has been most influential in the selection of the productivity and least influential in the selection of the suggestion system. The support and push from the ministry of health and medical education has been most influential in the selection of the ISO9000, and least influential in the selection of the suggestion system. Regarding training, maximum training activities have been focused on accreditation, and the least on the suggestion system. ISO9000 has received the most support from the MOH&ME, and accreditation and total quality managements have received the least support. Productivity and suggestion system approaches have had the maximum achievements, and ISO9000 and accreditation have had the least achievements. Conclusions. The selection of the quality management approach by the universities/schools of medical sciences has been mostly influenced by the support and push of the MOH&ME. It is suggested that MOH&ME should create more awareness on quality improvement, through the National Committee in Quality Improvement, to provide a suitable condition for the universities/schools of medical sciences to select the quality management approach consciously.